سرم را سَرسَری متراش ‌ای استاد سلمانی

روز آقایان بالا سر نزدیک است

سرم را سَرسَری متراش ‌ای استاد سلمانی


آقاجان کلاهش را که برمی‌دارد از توی آینه قدی هال زل می‌زند به چند تار موی سفیدی که از دو گوشه کلاه بیرون زده و روی اعصاب است. کت و شلوار سرمه‌ای‌اش را می‌پوشد و از در می‌زند بیرون. می‌رود سراغ آقا یوسف؛ صاحب سلمانی «شاد»؛ همان رفیق گرمابه و گلستانش که یکی دو سال پس از فوت آقاجان، با دوچرخه یاماها ۲۸اش رفت زیر کامیون و تا مدت‌ها خانه‌نشین شد. آرایشگاه آقا یوسف پر بود از نوستالژی؛ از جوک‌هایی که برای مشتری‌ها می‌گفت تا تخته‌ای که روی دسته صندلی برای نشاندن ما بچه‌ها گذاشته بود. یادش بخیر چقدر از صدای قیچی تمام استیلی که مدام آن را به هم می‌زد می‌ترسیدم که نکند با این کار، آقاجان و آقا یوسف دعوایشان شود!دستمزد اصلاح موهای هر دو ما هیچ وقت بیشتر از20 تا تک تومنی نشد یا اگر هم می‌شد، آقا یوسف چیزی نگفته بود، اگر هم می‌گفت آقاجان بیشتر از این نمی‌داد. تقریباً بخشی از دفتر خاطرات خیلی از ما با آرایشگرهایی مثل آقا یوسف ورق می‌خورد و اصلاً شاید به همین دلیل خیلی‌ها ترجیح می‌دهند گیس آینده‌شان را با این حرفه گره بزنند.

چطور آرایشگر شویم؟
امروز دیگر از آرایشگرهایی که با بساط تیغ و شانه و چای دم‌کرده دارچین کنار خیابان مشتری‌ها را اصلاح می‌کردند خبری نیست. حالا آرایش‌گری و پیرایش‌گری حرفه‌ای تخصصی است که برای وارد شدن به آن باید آموزش‌های تئوری را همراه با تجربه عملی در آموزشگاه‌های رسمی گذراند.وحید سلیمی‌راد که از ۱۴سالگی با شاگردی و به قول خودش پادویی آرایشگر شده به ما می‌گوید: کسی که قرار است آرایشگر شود ابتدا باید علاقه، پشتکار، تمرین و جدیت در کار داشته باشد. دیگر اینکه از استایل این شغل یعنی سن و وزن مناسب برخوردار باشد. (لاغر اندام و بین 15 تا 25 سال) مبنای یادگیری آرایش‌گری در گذشته استاد و شاگردی بود اما با گذشت زمان و با علمی و آکادمیک شدن آن، می‌توان این حرفه را در آموزشگاه‌های‌ فنی ‌و حرفه‌ای و یا مؤسسات آموزش آزاد و علمی کاربردی آموخت؛ با این حال باز هم برای آشنایی با بازار حرفه‌ای ‌مشتری‌مداری‌ بی‌نیاز از کارورزی عملی در آرایشگاه‌های حرفه‌ای مورد تأیید اتحادیه‌ آرایشگران نیستید. نکته جالب اینکه آقا وحید می‌گوید: از مهارت‌هایی که یک آرایشگر حرفه‌ای باید به آن تسلط داشته باشد آشنایی کامل با علم مورفولوژی (چهره‌شناسی) و شخصیت‌شناسی است. اینکه برای مثال چه مدل مویی برای چه شخصیتی و چه گروه سنی و حتی برای ‌چه شغلی مناسب است.

درآمد آرایشگرها
آقای سلیمی راد می‌گوید: برای تأسیس یک واحد صنفی درجه یک در منطقه‌ای متوسط در شهری مثل مشهد دست‌کم باید ۲۵۰میلیون تومان سرمایه اولیه داشته باشید.در حالی که عده‌ای، از دستمزدهای چند میلیونی بعضی آرایشگرها پس از اصلاح 10دقیقه‌ای می‌گویند اما وحید میانگین سود آرایشگرهای مبتدی و حرفه‌ای را بین ۴ تا۱۰ میلیون تومان در ماه پس از کم کردن اجاره بهای محل و هزینه‌های جانبی دیگر ذکر می‌کند.

سختی‌های این حرفه
می‌گویند آرایشگری شادترین شغل دنیاست اما سلیمی‌راد معتقد است یک آرایشگر پس از حداکثر 10سال ممکن است واریس‌شدید پا، دیسک کمر، آرتروز گردن‌و دست و به دلیل کار با موادشیمیایی، آسیب شدید تنفسی و یا آسیب شدید ریه‌ها را تجربه کند.وحید سلیمی‌راد از خاطراتش هم برایمان می‌گوید؛ از بچه‌هایی که روزی برای اصلاح روی تخته صندلی او می‌نشستند و حالا برای اصلاح دامادی به او مراجعه می‌کنند یا دست در دست بچه‌هایشان برای اصلاح به آرایشگاهش می‌آیند.او در کنار این خاطرات شیرین، گریزی هم به تلخ‌ترین خاطراتش می‌زند؛ از مشتری‌هایی می‌گوید که با آن‌ها صمیمی شده بوده اما در روزهای سخت کرونایی خبر از دست دادنشان را شنیده است.

بگذریم...
راستی 28 آبان، روز آرایشگرهاست؛ یادتان نرود به آن‌ها تبریک بگویید.

خبرنگار: جواد صبوحی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه