یک بام و دوهوای آمریکا

وزیر امورخارجه از استمرار تبادل پیام با ایالات متحده خبرداد

یک بام و دوهوای آمریکا

این روزها سردستگاه سیاست‌خارجی کشورمان آنچنان شلوغ است که به گفته وزیر امورخارجه روابط مستمر و تبادل پیام با آمریکایی‌ها یکی از موارد کاری این وزارتخانه شده است.


​​​​​​​برخلاف ادوار گذشته که صحبت از ارتباط با آمریکا با واکنش‌های تند رسانه‌ها همراه بود اما همزمان با تحریم چندین‌باره ایران از سوی خزانه‌داری آمریکا، دیروز حسین امیرعبداللهیان  در حاشیه نشست هیئت دولت، به رسانه‌ها اعلام کرد آخرین تبادل پیام‌‌ها با آمریکایی‌ها در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بوده و آن‌ها در پیغام‌هایشان برای برجام شتاب دارند، اما مصاحبه می‌کنند و می‌گویند اولویتمان نیست. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شبکه یک آلمان به نقل از سخنان «رابرت مالی» آمده است: ایالات متحده دیگر نمی‌خواهد برای احیای توافق هسته‌ای با ایران تلاش کند. هرچند در مذاکرات می‌ماند، اما دولت آمریکا اکنون بر سیاست تحریم و فشار تمرکز خواهد کرد. امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی در خصوص تلاش طرف اروپایی برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای‌حکام تصریح کرد: پیام‌های لازم را به طرف‌های اروپایی داده‌ایم و با برخی از وزرای‌خارجی اروپا از جمله آقای جوزف‌بورل‌، مسئول‌عالی‌سیاست‌خارجی اروپا صحبت کرده‌ایم، اگر اروپایی‌ها این مسیر غیرسازنده را متوقف نکنند، با پاسخ متقابل اما مؤثر ما مواجه خواهند شد و به آقای رابرت مالی و مقامات آمریکا توصیه می‌کنم دست از ریاکاری بردارند.رئیس سازمان انرژی اتمی هم با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش‌نویس‌ قطعنامه تهیه شده از سوی غربی‌ها تأکید کرد طرف مقابل نسبت به درست نبودن ادعاهایش مطلع است و این موارد از سوی جمهوری اسلامی هم مردود است. اسلامی تأکید کرد: ایران برای پیشبرد برنامه خود در بخش هسته‌ای برنامه مصوب دارد و در همان چارچوب ادامه می‌دهد. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به زمزمه طرح‌قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام هشدار داد اگر شرکای اروپای غربی و آمریکایی این پیش‌نویس را پیش ببرند، مطمئناً برای همکاری ایران با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و مذاکرات وین بسیار منفی خواهد بود. 
امیر سعید ایروانی، نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد هم در سخنانی در مجمع عمومی تأکید کرد قطعنامه مذکور برای نخستین بار در تاریخ سازمان، به ایجاد مکانیسمی غیرشفاف برای ثبت خسارات جنگی از طریق مجمع عمومی مبادرت می‌کند.

خبرنگار: حسین‌ محمدی ‌اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه