کشف دژ نظامی ۲ هزار و ۷۰۰ساله در خراسان شمالی

کشف دژ نظامی ۲ هزار و ۷۰۰ساله در خراسان شمالی


مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی از کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به ۲ هزار و ۷۰۰ سال پیش همزمان با امپراتوری مادها در بخش جنوبی محوطه تاریخی ریوی خبر داد. علی مستوفیان اظهار کرد: دهمین فصل پژوهش‌های مشترک ایرانی - آلمانی در محوطه تاریخی ریوی از ابتدای آبان‌ ماه سال جاری آغاز شده و تا نیمه آذر ماه ادامه خواهد داشت. وی افزود: مهم‌‌ترین دستاوردهای این کاوش، کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به ۲هزار و ۷۰۰سال پیش همزمان با امپراتوری مادها در بخش جنوبی محوطه، کشف گورستان عصر آهنی در بخش جنوب شرقی محوطه و کشف گِل مُهره‌های نقش‌دار در بخش مرکزی محوطه تاریخی ریوی بود.
مستوفیان گفت: ریوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور با وسعتی بیش از ۱۱۰ هکتار در ۳کیلومتری غرب شهر آشخانه است که پژوهش‌های باستان‌‌شناسی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در آن می‌تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی و رشد صنعت گردشگری در منطقه شود.
به گزارش ایرنا، مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی یادآور شد: پژوهش‌های باستان‌شناسی در این محوطه از سال ۱۳۹۱ آغاز و در سال ۱۳۹۶ نقشه و ضوابط ملی عرصه و حریم آن تهیه و ابلاغ شد.
وی افزود: نتایج مقدماتی پژوهش‌های باستان‌شناسی بین‌المللی ایرانی - آلمانی در ریوی حکایت از وجود تداوم استقراری در محوطه ریوی از حدود ۹۰۰ پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی (حدود هزار و ۵۰۰ سال) دارد.
مستوفیان عنوان کرد: اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و یکی از شهرهای مهم آن زمان در شمال شرق کشور بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه