قطع عضو سالانه ۸۰۰بیمار دیابتی در مشهد

قطع عضو سالانه ۸۰۰بیمار دیابتی در مشهد

جانشین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به روند افزایشی نگران‌کننده تعداد مبتلایان به دیابت از انجام سالانه 800 عمل قطع عضو بیماران دیابتی در این شهر خبر داد. 


به گزارش قدس آنلاین، ایوب توکلیان در نشست خبری به مناسبت هفته دیابت اظهار کرد: سالانه حدود ۷ هزار بستری دیابتی در کشور داریم که هزینه بستری و خدمات پس از بستری تا ۱۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بزرگی این عدد که اثر مهمی بر اقتصاد دارد، ضرورت پیشگیری را عنوان می‌کند.
وی افزود: مهم‌ترین عوارض دیابت، نارسایی کلیه منجر به دیالیز، پیوند کلیه و زخم دیابت است. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد 3هزار و ۲۰۰ بیمار دیالیزی داریم که از ۸۰۰ تخت دیالیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات می‌گیرند که به ازای هر چهار بیمار یک تخت داریم و متأسفانه سالانه ۹درصد به این آمار اضافه می‌شود که راه‌اندازی یک تخت دیالیز در شرایط حاضر 2میلیارد تومان هزینه دارد.
وی تصریح کرد: در کشور ۱۵ درصد افراد دیابتی دچار زخم‌های دیابتی و عوارض آن می‌شوند که یک سوم این تعداد قطع عضو دارند. در مشهد میانگین سالانه در چهار سال اخیر، ۸۰۰ نفر قطع عضو به خاطر دیابت داشته‌اند که اصلاً عدد خوبی نیست و جدا از هزینه‌ها، اثرات روانی زیادی برای فرد دیابتی و خانواده او دارد.
وی تصریح کرد: در دسترسی به حوزه درمان دیابت چه در مشهد و چه شهرستان‌ها محدودیت یا کمبودی در بخش‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد اما متأسفانه میزان مراجعات مردمی به این مراکز در بخش پیشگیری و سنجش اولیه سلامت بسیار کم است و پس از دو سالگی میزان مراجعات حتی در زنان باردار نیز کم می‌شود.
توکلیان اظهار کرد: در بخش خدمات دارویی، ۳۴ هزار بیمار دیابتی استان در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت نام‌نویسی کرده‌اند که مشمول دریافت انسولین هستند و در وضعیت دارویی حال حاضر مشکلی در تأمین داروهای افراد دیابتی نداریم.
نکته مهم این است که امکانات دارویی، درمانی و خدماتی فراهم است اما مردم بیشتر در زمینه درمان مراجعه دارند نه پیشگیری. مهم‌ترین مسئله اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است که امیدواریم پیشگیری از بیماری دیابت در خودمراقبتی افراد جامعه جدی دنبال شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه