نقشه «بایدن» برای فریب«شی»

رؤسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه 20 دیدار کردند

نقشه «بایدن» برای فریب«شی»

نشست گروه 20 که 20 قدرت برتر اقتصادی جهان را شامل می‌شود، در حالی از امروز در بالی اندونزی برگزار می‌شود که ولادیمیر پوتین غایب بزرگ آن است. از آن جا که یکی از مهم‌ترین مسائل این نشست درباره جنگ اوکراین و بحران انرژی است، غیبت روسیه به‎عنوان یک مسئله بسیار پراهمیت تلقی می‎شود.


​​​​​​​در مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۶عضو از این گروه به قطعنامه‌ محکومیت الحاق چهار منطقه شرق اوکراین به روسیه رأی مثبت دادند. رأی سه کشور چین، هند و آفریقای جنوبی هم ممتنع بود. پیشتر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین تهدید کرده بود در صورت شرکت همتای روسش از حضور در این اجلاس انصراف خواهد داد. روسیه که عضو ثابت این گروه بوده است به علت فشار برخی کشورها از حضور در این نشست بازماند. جای پوتین، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در این اجلاس حضور خواهد یافت.
 اگرچه اندونزی تلاش کرده در برابر این فشارها برای حذف پوتین مقاومت کند و به سیاست بی‌طرفی متعهد باشد، اما این بی‌طرفی منجر به حضور پوتین در این نشست اقتصادی نشده و عملاً روسیه ناک اوت شده است. به روایت شورای روابط خارجی آمریکا، بحران اوکراین و مسئله ورود سلاح‌های هسته‌ای به جنگ، یکی از محورهای اصلی نشست مذکور است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین مسئله حاشیه‌ای را دیدار شی جی پینگ و بایدن در حاشیه این نشست دانست. رؤسای جمهور آمریکا و چین در نخستین دیدار پس از به قدرت رسیدن بایدن، در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در جزیره بالی کشور اندونزی با یکدیگر ملاقات کردند. رهبر چین که ظاهراً به دنبال حل دیپلماتیک مشکلات است روز گذشته در دیدار با بایدن گفت: ما به عنوان رهبران دو کشور بزرگ باید مسیر مناسبی را برای روابط آمریکا با چین ترسیم کنیم.  بایدن نیز ضمن اظهار امیدواری افزود: من متعهد هستم خطوط ارتباطی بین من و شما شخصاً و دولت‌های ما در سراسر جهان باز باشد. هرچند رقابت استراتژیک در کنار افزایش تنش بین ایالات متحده و چین به چشم می‌خورد، اما به نظر می‌رسد آمریکا از فرصت این نشست استفاده کرده تا شاید بتواند با ایجاد فاصله بین چین و روسیه به اهداف استراتژیک خود دست یابد. «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب در یادداشتی تحلیلی در این باره می‌نویسد: بایدن کسی بود که خواستار دیدار با شی برای رسیدن به یک هدف اساسی شد؛ هدفی که نظریه «هنری کسینجر» مبنی بر «فاصله گرفتن روسیه از چین» را منعکس می‌کند. این ترفند بایدن، جین پینگ، را فریب نخواهد داد؛ کسی که با «چشم‌های باز» انحطاط آمریکا را به نظاره نشسته. از سوی دیگر، بایدن می‌خواهد تلاش کند ترمز صعود اقتصاد چینی‌ها را بگیرد؛ ساده‌ترین و گویاترین مفهوم برای چنین سیاستی «انحلال و فروپاشی اتحاد روسیه و چین» است.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه