تذکری به مدیران دولتی پس از فیلترینگ

تذکری به مدیران دولتی پس از فیلترینگ

محسن حسین‌پور، روزنامه‌نگار

اکنون بیش از یک ماه است که به دلیل آشوب‌ها و همراهی شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و واتساپ با این آشوب‌ها، با نظر شورای امنیت کشور یا همان «شاک»، این شبکه‌ها مسدود (فیلتر) شده‌اند. پس از این اقدام، موج انتقادها و تخریب‌ها علیه این تصمیم آغاز شد.


​​​​​​​در این بین بیش از کاربران عادی، کسب و کارهای مجازی، دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به باد انتقاد گرفتند. مسئولان ذی ربط در پاسخ اعلام کردند تا زمانی که این اپلیکیشن‌ها، قوانین جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای مجازی را نپذیرند از فیلتر خارج نخواهند شد.
آمارها نیز نشان می‌دهد در این مدت حجم تبادل پیام، انتشار پست و سایر فعالیت‌ها چون لایک و درج کامنت در شبکه اجتماعی اینستاگرام کاهش پیدا کرده است. واتساپ که به لطف فیلتر شدن تلگرام در سال 97، جایگزینی کارآمد اما 
غیر قابل قبول شد نیز در این مدت جایگاه خود را در بین کاربران ایرانی از دست داد. البته بهتر است بگوییم این کاربران ایرانی بودند که از شر واتساپ راحت شدند؛ چرا که این شبکه اجتماعی تنها مزیتش نسبت به تلگرام فیلتر نبودن و نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی سرعت برقراری ارتباط و به روز‌رسانی پیام‌ها بود!
با این حال، اکنون که بسته حمایتی-تشویقی از کسب و کارهای مجازی رونمایی شد، به نظر می‌رسد عزم مسئولان در مسدودکردن شبکه‌های اجتماعی خارجی که قوانین جمهوری اسلامی ایران را نمی‌پذیرند بیش از پیش است و هیچ احتمالی برای رفع فیلتر وجود ندارد. اما خوب است حالا که مسئولان میخ فیلترینگ این شبکه‌ها را محکم کوبیده‌اند، چشم غره‌ای هم به نهادها و سازمان‌های دولتی بروند تا هرچه زودتر زمین دشمن را ترک کنند و برای برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف از سرویس‌های داخلی استفاده کنند!
معمولاً وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و سایر نهادهای مهم دولتی، برای برقراری ارتباط با جامعه رسانه‌ای کشور، گروه‌ها و کانال‌های اطلاع رسانی دارند. حجم قابل توجهی از این گروه‌ها و کانال‌ها در شبکه اجتماعی واتساپ برقرار است که پس از فیلترینگ اخیر، همچنان برخی از آن‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. نکته جالب توجه ایجاد گروه‌های اطلاع رسانی در برخی از پیام‌رسان‌های داخلی در عین حفظ گروه‌های واتساپی است. چنین رویکردی نشان می‌دهد ظاهراً برخی مدیران دولتی با تصمیم مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی موافق نیستند و همچنان امیدی به رفع فیلتر دارند. برخی هم اساساً باوری به برقراری ارتباط با این سرویس‌ها ندارند. به قول یکی از مدیران که می‌گفت بنده حاضرم با دود ارتباط بگیریم اما وارد این پیام رسان‌های داخلی نشوم!البته اگر منصف باشیم، سرویس‌های داخلی خالی از ایراد و ضعف نیستند، اما با همین نگاه منصفانه اگر روزهای نخستی که تلگرام وارد ایران شد را به خاطر بیاوریم، متوجه سیر صعودی تحول این پیام‌رسان همزمان با استقبال و بعضاً حمایت‌های دولت‌های قبل می‌شویم. مقصود اینکه، هیچ شبکه اجتماعی از روز نخست کامل و بدون نقص نبوده و در مرور زمان دوران تحول را پشت سر گذاشته است.
ختم کلام اینکه، سیر تحول و پیشرفت شبکه‌های اجتماعی داخلی صرفاً با فیلتر کردن شبکه‌های خارجی ممکن نخواهد بود و نگارنده با فیلترینگ موافق نیست. آنچه می‌تواند کاربران شبکه‌های اجتماعی را متقاعد به استفاده از آن‌ها کند، رقابت با شبکه‌های اجتماعی خارجی، افزایش کیفیت، کاهش هزینه، ارائه تمامی خدمات دولتی بر بستر این سرویس‌ها و درنهایت کوچ مدیران دولتی و سیاست‌گذاران فضای مجازی به شبکه‌های اجتماعی داخلی است. البته این کوچ نباید در قالب ظاهرسازی باشد. اینجا بد نیست اشاره‌ای به رفتار ریاکارانه یکی از مدیران دولت‌های سابق داشته باشم. کسی که تا زمان مسئولیتش در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی آن‌هم با تیک آبی مشغول به فعالیت بود، اما از زمان تحول پست و مقام، حمایت از فناوری بومی را فراموش کرده و دیگر اعتقادی به سرویس‌های بومی ندارد. البته شاید هم فراموش کرده کانالی با بیش از 23 هزار دنبال کننده دارد. باشد تا الگویی برای مدیران کنونی دولت باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه