طراحی مدرسه فصلی مطالعات بین‌رشته‌ای

طراحی مدرسه فصلی مطالعات بین‌رشته‌ای


​​​​​​​دکتر احد فرامرز قراملکی در پاسخ به رویکرد تحولی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به خبرنگار ما می‌گوید: توجه به مخاطبان و شرایط و نیازهای آنان در هر کاری ازجمله کارهای پژوهشی و علمی، مهم و ضروری است. در طرح تحولی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به دنبال این هستیم که پاسخگوی نیازهای عینی، علمی و پژوهشی افراد گوناگون باشیم که بسیاری از این افراد، ذائقه و بیان جدیدی دارند، در نتیجه خودمان نیز نیازمند ابزارها و روش‌های جدید خواهیم بود. همچنین نیازمند متفکران و پژوهشگران جدید با نگاه نو هستیم؛ ملزومات خاصی هم نیاز است درواقع به اختصار می‌توان گفت به منابع جدید نیاز داریم. یکی از دانشمندان علم مدیریت دراین زمینه می‌گوید: «... منابع انسانی، سرمایه یک سازمان نیستند بلکه «منابع انسانی مناسب و درجای مناسب خود» سرمایه یک سازمان محسوب می‌شوند...» این سخن، بسیار مهم است. بنابراین برای اصلاح انگاره‌ها، آفرینش انگاره‌های جدید و قوی و سایر موارد...، نیازمند منابع و از جمله منابع انسانی و مالی مناسب و تجهیزات و فناوری مناسب و انجام پژوهش‌های مناسب هستیم.
امروزه برای نسل جدید با ذائقه جدید، تولید و انتشار کتاب و آثار مکتوب کافی نیست. بسیاری از نوجوانان و جوانان نسل نو به دلایل گوناگون تمایلی به خواندن کتاب ندارند (که البته این موضوع و دلایل آن در جای خودش باید بررسی شود). باید به سمت تولید محصولات چندرسانه‌ای برویم و این موضوع هم نیازمند تجهیزات خاص خود است. از طرف دیگر، هر مجموعه و یا سازمان و نهادی که یک فکر و ایده‌ای را بیان و تولید می‌کند، خود همان سازمان و نهاد هم باید با این تجهیزات و فناوری مناسب، ارتباط بگیرد و محصول چندرسانه‌ای تولید کند. اگر این دو از یکدیگر جدا شوند، اثربخشی مفیدی نخواهند داشت، یعنی فکر و ایده باید با مراحل تولید محصول چندرسانه‌ای، توسط یک مجموعه پیگیری شود تا اثربخش‌تر و مفیدتر واقع شود.
از دیگر موارد مورد نیاز، ارتباط با اندیشمندان و پژوهشگران و متفکرانی است که دنیای جدید، نسل جدید و ذائقه جدید را بشناسند و با آن ارتباط ثمربخش برقرار کنند. اما این اندیشمندان را باید تربیت کرد و آموزش داد. بنابراین به نظر من رسالت اصلی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس در اینجا تربیت این اندیشمندان و متفکران جدید است.
از دیگر کارهایی که لازم بود انجام شود، تشکیل «گروه ترجمه‌» است. در این بنیاد تصمیم بر آن است علاوه بر زبان فارسی، توجه به سایر زبان‌های رایج دنیا (عربی، انگلیسی، اردو، هندو و...) نیز در دستور کار قرار گیرد تا پژوهشگران و محققان این بنیاد، فرمایشات و سخنان حضرت رضا(ع) را به زبان‌های دیگر ترجمه کرده و ارائه دهند. همچنین با مشارکت «دانشگاه فردوسی مشهد»، «مدیریت حوزه علمیه خراسان»، «حوزه علمیه قم»، «مؤسسه پژوهشی نور» و... هیئتی به نام «هیئت اندیشه‌ورزان حدیث رضوی» تشکیل شده تا با جمع‌آوری دانشمندان، اندیشمندان و متخصصان اهل فن، تمامی احادیث حضرت رضا(ع) را در عرصه‌های گوناگون جمع‌آوری و سپس مستندپژوهی کنند، یعنی شرح و تفصیل و تحلیل شده و سپس با زبان و ذائقه گروه‌های مختلف با شرایط سن و سال ویژه خود و مخاطبان گوناگون، بیان شود. این کار اساسی در این بنیاد از نیمه دوم سال گذشته (1400) آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد تا بتوانیم معارف رضوی را به نحو شایسته برای مخاطبان مختلف با زبان و ذائقه  گوناگون بیان کنیم؛ این موضوع یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رسالت‌های این بنیاد است.
در همین راستا، بنیاد پژوهش‌ها در دستورکار خود اهدافی را دنبال می‌کند از جمله «تربیت ویراستاران تراز اول جامعه» به تعداد 10 نفر، «تربیت مترجمان تراز اول جامعه»، «تربیت پژوهشگرانی» که بتوانند بین‌رشته‌ای کار کنند، یعنی مفاهیم و آموزش‌های اسلام ناب محمدی را به‌خوبی بشناسند، نسل جوان و ذائقه جدید را هم بشناسند و از ارتباط این دو با یکدیگر مفاهیم اسلامی را به‌درستی به نسل جوان و نسل نو منتقل کنند. در همین زمینه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، یک «مدرسه فصلی مطالعات بین‌رشته‌ای» طراحی شده ولی هنوز تبلیغ آن آغاز نشده است. این مدرسه به صورت یک همکاری سه‌جانبه با مشارکت یکی از دانشگاه‌های معتبر و مطرح شهر تهران و «حلقه مطالعاتی و علمی ایران» -که یک سازمان مردم‌نهاد علمی است- بوده و تلاش می‌کنیم تا حدامکان از نظرات همه استادان این حلقه استفاده کنیم.
قصد داریم این مدرسه فصلی را در سه سطح «آغازین یا مقدماتی»، «میانی» و «پیشرفته» اجرا کنیم تا جوانانی تربیت شوند که نگاه و فکر میان‌رشته‌ای داشته و با روش‌های میان‌رشته‌ای سر و کار دارند. امیدواریم اگر شرایط و امکانات لازم مهیا شود، دوره اول این مدرسه در بین دو ترم تحصیلی آغاز به کار کند اما امید است تا تابستان سال 1402، مقدمات آغاز به کار دوره دوم این مدرسه در مشهد مقدس فراهم شود.
از طرف دیگر به دنبال تغییر ماهیت کاری محققان و پژوهشگران این بنیاد از حالت کارمندی به حالت دیگری نیز هستیم. چون ماهیت اساس‌نامه این بنیاد، حالت شرکتی و مؤسسه‌ای است به دنبال آن هستیم با موافقت مقامات و مدیران مرتبط در آستان قدس رضوی و همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های خارج از آستان قدس رضوی، تغییر هویت و ماهیت بنیاد پژوهش‌ها از حالت شرکتی و مؤسسه‌ای به یک پژوهشگاه با ماهیت دانشگاهی و برخوردار از مزایای هیئت علمی اتفاق بیفتد، البته در حال تلاش هستیم و امیدواریم این تلاش‌ها و پیگیری‌ها به نتیجه مطلوب برسد و مقدمات و کارها و مراحل آن را نیز تا حد مقدور پیگیری کرده‌ایم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه