خدمات قابل تحسین دولت ایران به اتباع افغانستانی

کارشناس صلیب سرخ :

خدمات قابل تحسین دولت ایران به اتباع افغانستانی

کارشناس آلودگی‌های تسلیحاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: دولت ایران در همه حوزه‌ها فراتر از توان خود برای رسیدگی به امور اتباع افغانستانی تلاش کرده که قابل تحسین است.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  «برندا فلورز» در سفر به تایباد و دیدار با فرماندار این شهرستان افزود: روند ارائه خدمات دستگاه‌های متولی در ایران به آن دسته از اتباعی که قصد بازگشت به کشور خود را دارند از مرز دوغارون به عنوان نزدیک‌ترین معبر در خراسان رضوی به نحو مطلوبی در حال انجام است و روند بازگشت داوطلبانه آن‌ها مورد حمایت قرار دارد.
وی هدف از سفر خود به مرز زمینی دوغارون را افزایش سطح آموزش‌های مرکز پیش‌آگاهی از خطر مین جمعیت هلال احمر عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه مرز زمینی دوغارون از مهم‌ترین معبر‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران برای ورود و خروج اتباع افغانستان به شمار می‌رود، آموزش‌های پیش‌آگاهی از خطر مین جمعیت هلال احمر در این گذرگاه رسمی برای اتباع افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
فرماندار تایباد هم در این دیدار گفت: افغانستان در مدت چهار دهه گذشته همواره دستخوش جنگ‌های داخلی بوده و دولت جمهوری اسلامی ایران با اجرای خدمات بشردوستانه همواره در کنار مردم کشور دوست و همسایه افغانستان بوده است، اما سازمان‌های بین‌المللی باید نگاه ویژه‌ای به ارائه امکانات و تجهیزات در مرز دوغارون داشته باشند.
مهدی دونده به روابط دو کشور ایران و افغانستان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: روزانه بیش از 3هزار مسافر، سرمایه‌گذار، راننده و فعالان بخش‌های خصوصی در مرز زمینی دوغارون تردد می‌کنند که این نشان از سطح تعاملات بالای دو کشور ایران و افغانستان دارد.
وی ادامه داد: سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق دروازه زمینی دوغارون وارد ایران و افغانستان می‌شوند که حاکی از امنیت ۱۰۰ درصدی مرز‌های این ۲ کشور است.
کارشناس آلودگی تسلیحاتی کمیته بین المللی صلیب سرخ با هدف بررسی آموزش‌های ارائه شده مرکز پیش آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر به اتباع افغانستانی، به مرز دوغارون تایباد سفر کرده است.
از ابتدای امسال بیش از ۲۱۶ هزار از اتباع افغانستانی حین خروج از ایران در مرز زمینی دوغارون آموزش‌های لازم در حوزه خطر مین و مواجهه با باقیمانده ادوات جنگی در کشور افغانستان را فرا گرفتند.
مرکز پیش آگاهی از خطر مین جمعیت هلال احمر تایباد، از سال ۱۳۸۴ در مرز دوغارون فعالیت خود را آغاز کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه