69 پرتاب تا اینجای سال میلادی!

افزایش بی‌سابقه آزمایش‌های موشکی کره شمالی

69 پرتاب تا اینجای سال میلادی!

ترجمه/ زینب اصغریان


​​​​​​​شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی با عنوان «کره‌شمالی تحریکات نظامی خود را تشدید کرده است» با قلم اسکات اسنایدر می‌نویسد: پیونگ‌یانگ به دنبال بهره‌برداری از رقابت قدرت‌های بزرگ و تضعیف روابط آمریکا- کره‌جنوبی با آزمایش موشکی سریع خود است. این رسانه آورده: تنش‌های هسته‌ای در شبه‌جزیره کره به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است. ده‌ها آزمایشی که پیونگ‌یانگ از سپتامبر تا نوامبر انجام داده، از جمله موشک‌های بالستیک میان‌برد و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، بخشی از برنامه بلندمدت کیم جونگ اون برای تقویت قابلیت‌های نظامی کره شمالی است. این آزمایش‌ها به‌خاطر ابراز نارضایتی کره‌شمالی از تمرینات نظامی ایالات متحده و کره‌جنوبی است، از ماه سپتامبر برگزار شده است.
براساس آمارهای فارن پالیسی، برنامه آزمایش موشکی کره‌شمالی در سال 2012 دو آزمایش، 2013 تعداد 6 پرتاب، سال2014 تعداد 19 پرتاب، در 2018 صفر پرتاب، 2019 تعداد 27 پرتاب، در 2020 تعداد 9 پرتاب، 2021 تعداد 6 پرتاب و در سال 2022 تاکنون 69 پرتاب داشته است.
پیونگ‌یانگ می‌تواند برنامه آزمایش موشکی خود را با مصونیت نسبی در یک محیط ژئوپلتیکی که با تشدید شکاف بین ایالات متحده با چین و روسیه مشخص می‌شود، انجام دهد. این کشور همسویی خود را با مسکو و پکن توسط تعهد همکاری نزدیک‌تر «راهبردی و تاکتیکی» افزایش داده است. در تابستان 2022، چین و روسیه قطعنامه سازمان ملل برای تحریم کره‌شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی این کشور بر فراز ژاپن را وتو کردند و تلاش برای گسترش تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را ناکام گذاشتند. اکنون کره‌شمالی چراغ سبزی برای ادامه انواع آزمایش‌های موشکی و احتمالاً آزمایش هسته‌ای دیگر با مصونیت نسبی دریافت کرده است. سئول در مقابل این تحرکات بر دفاع موشکی، حملات پیشگیرانه و راهبردی که آن را «مجازات و تلافی بزرگ» می‌نامد، تمرکز کرده است. دفاع موشکی و قابلیت‌های پیشگیرانه، تنش‌های بین کره‌ای را افزایش می‌دهد و البته نیازمند هماهنگی نزدیک‌تر آمریکا و کره‌جنوبی برای اطمینان از پاسخ یکپارچه است. کره شمالی با رد مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با ایالات متحده، قصد دارد توانایی‌های حمله هسته‌ای خود را افزایش دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه