حکام شبه‌جزیره به شرق می‌چرخند!

نشریه آمریکایی از سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض در سال جاری خبر داد

حکام شبه‌جزیره به شرق می‌چرخند!

پس از استقبال سرد بن‌سلمان از بایدن در سفر چند ماه پیش رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان، حال برخی منابع از آمادگی ریاض برای استقبال از رئیس‌جمهور چین خبر می‌دهند؛ رخدادی که نشان‌دهنده فاصله هر چه بیشتر سعودی از متحد دیرینش، آمریکا تعبیر می‌شود.

هر چند برخی این ادعا را رد کرده‌اند اما «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه مدعی شد «شی جین‌پینگ» تا پیش از پایان سال2022 به ریاض سفر خواهد کرد.
همچنان که چین و سعودی به دنبال تقویت مناسبات هستند، روابط آمریکا و عربستان در سطح بی‌سابقه‌ای به‌ویژه پس از همراهی بن‌سلمان با تصمیم کارتل نفتی اوپک پلاس در کاهش تولید نفت افت کرده است. یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به این مسئله، رویکرد ریاض و پکن در نزدیکی به یکدیگر را برآمده از نیاز متقابل آن‌ها می‌داند. دکتر سید صباح زنگنه در این باره می‌گوید: براساس تحلیل اتاق‌ها و مراکز فکر معتبر جهانی، چین در حوزه اقتصادی به‌سرعت در حال نزدیک شدن به ایالات متحده بوده و احتمالاً به‌زودی این کشور را پشت سر خواهد گذاشت. ریاض از این تغییرات محیط جهانی آگاهی دارد و این در حالی است که حکام سعودی برای فروش نفت خود به چین به عنوان مهم‌ترین بازار در این زمینه نظر خاصی دارند. از سوی دیگر، پکن هم برای حرکت سریع‌تر چرخ توسعه خود روی نفت شبه جزیره حساب می‌کند. همین نگاه و نیاز، طرفین را به سمت همکاری متقابل باوجود مخالفت آمریکا سوق می‌دهد. زنگنه با بیان اینکه ریاض همچنین با توجه به افت قدرت جهانی ایالات متحده به دنبال متنوع کردن عرصه سیاست خارجی خود و توسعه مناسبات با شرق است، افزود: این رویکرد به سعودی در پیشبرد اهدافش در محیط جهانی کمک خواهد کرد. همین موضوع در رابطه با روسیه نیز وجود دارد و تحت تأثیر همین مسئله است که همراهی ریاض با مسکو در تصمیم اوپک پلاس برای کاهش ماهیانه 2میلیون بشکه‌ای نفت را شاهد هستیم. 
زنگنه با بیان اینکه همکاری میان ریاض و پکن البته تازگی ندارد، تصریح کرد: تجارت طرفین از زمان برقراری روابط آن‌ها در سال ۱۹۹۰ به طور پیوسته افزایش یافته است. چین سال گذشته ۲۷درصد از صادرات نفت عربستان را خریداری کرد. در پایان سال ۲۰۲۱، تجارت دوجانبه این دو کشور سالانه افزون بر 31/87  میلیارد دلار بود. جالب اینکه مناسبات در حوزه اقتصادی محدود نمانده و طرفین در بخش تسلیحاتی هم همکاری‌های گسترده‌ای دارند. به‌طور نمونه، در حالی که حتی آمریکا از اعطای زیرساخت‌های تسلیحاتی به ریاض ابا دارد، چین در حوزه موشکی با ریاض قراردادهای مهمی بسته و آشکار شد حدود 10سال پیش موشک‌هایی با برد بالای 2هزارو500 کیلومتر به سعودی داده است.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه