ترور ناموفق عمران‌خان چه تأثیری بر آینده پاکستان دارد؟

ترور ناموفق عمران‌خان چه تأثیری بر آینده پاکستان دارد؟

ترجمه و خلاصه‌نویسی، امیرمحمد سلطانپور


​​​​​​​عمران‌خان نخست‌وزیر پیشین پاکستان پنجشنبه 12 آبان (3 نوامبر) در جریان تظاهرات اعتراضی در استان پنجاب مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد. اندیشکده استیمسون، در گزارشی تأثیر حمله به رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) در آینده این کشور را مورد بررسی قرار داده است.
در این مطلب با اشاره به سخنان خان و اتهام‌زنی وی به نخست‌وزیر و ارتش، آمده است: نوامبر در پاکستان در حال تبدیل شدن به یک ماه مهم است. انتظار می‌رود تا حدود ۲۳روز دیگر شاهد انتصاب فرمانده جدید ارتش این کشور باشیم، سمتی که به عنوان قدرتمندترین مقام در پاکستان شناخته و توسط نخست‌وزیر، بر اساس فهرستی از نامزدهای ارائه شده توسط ارتش تعیین می‌شود. در کشوری که ارتش مهم‌ترین نهاد در نظر گرفته می‌شود، این روند انتخاب به رهبر غیرنظامی پاکستان فرصت ویژه‌ای می‌دهد تا برای شکل‌دهی مسیر آینده کاری خود تلاش کند. 
در ادامه، نویسنده با طرح این پرسش که در آینده چه پیش خواهد آمد، می‌نویسد: در آینده نزدیک، حامیان خان احتمالاً به اعتراضات خود ادامه می‌دهند تا زمانی که وی بهبود یابد و فشار بیشتری بر دولت و ارتش وارد کند. با خشم زیاد و سرازیر شدن اتهامات مختلف، خطر رویارویی بین معترضان و نیروهای امنیتی جدی است. برای ادامه راه، بسیاری از عوامل به این بستگی دارد که آیا خان به دنبال ادامه کار در داخل نظام است یا می‌خواهد نقش اپوزیسیون را ایفا کند و تا چه زمانی ارتش مایل است اتهامات مستقیمی را که خان به آن‌ها می‌زند تحمل کند. عمران‌خان تاکنون کوشیده راه نخست را دنبال کند. با این حال، به نظر می‌رسد صبر ارتش کم شده که این می‌تواند فشار شدیدی بر حزب تحریک انصاف به وجود بیاورد. می‌توان حدس زد نظام کنونی احتمالاً لنگ لنگان پیش رود و با اینکه از حوادث اخیر آسیب دیده، اما توسط منافع شخصی کسانی که برای ثروت و نفوذ به آن وابسته هستند، دست‌کم تا آینده‌ای نزدیک تداوم یابد.
در پایان آمده: عبور از بحران سیاسی کنونی در زمانی که پاکستان با تهدیدات در چند جبهه مواجه است، چالش برانگیز و حیاتی خواهد بود. اقتصاد این کشور در وضعیت وخیمی قرار دارد. پاکستان همچنین با چالش‌های امنیتی داخلی به‌خاطر تحرکات طالبان پاکستان مواجه است. با همه این‌ها نباید فراموش کرد عمران‌خان در پاکستان نیروی تأثیرگذاری باقی خواهد ماند که در انتخابات بعدی و فراتر از آن، از حرکت باز نخواهد ایستاد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه