زیرساخت‌های ضعیف تئاتر در شهرستان‌ها

زیرساخت‌های ضعیف تئاتر در شهرستان‌ها


​​​​​​​یکی از هنرمندان عرصه تئاتر درخصوص جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی معتقد است: نگاه عادلانه و یکسانی به آثار شهرستان‌ها در برابر آثار مشهد در چنین جشنواره‌هایی وجود ندارد. محسن مسعودی‌فر در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در واقع جشنواره تئاتر استان یک رقابت ناجوانمردانه بین گروه‌های تئاتر مشهد با گروه‌های تئاتر شهرستان‌هاست، زیرا نه ساختارهای فیزیکی و امکانات، نه بودجه و نه حتی آموزش تئاتر در شهرستان‌ها با مشهد توان رقابت و برابری دارد. وی بیان کرد: ضعف ساختارها و امکانات تئاتر در شهرستان‌ها در مقایسه با مشهد سبب شده است گروه‌های تئاتر شهرستانی فقط برای پر کردن ویترین جشنواره استان دعوت شده و اثر خود را ارائه دهند. این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: اگر قرار است رقابت سالم و یکسانی بین هنرمندان تئاتر استان در قالب یک جشنواره شکل بگیرد، باید بودجه، امکانات، آموزش و... در شهرستان‌ها و مشهد یکی باشد، مگر اینکه به کلی جشنواره تئاتر مشهد را از جشنواره تئاتر شهرستان‌ها جدا کنند.
مسعودی‌فر اظهار کرد: مشهد از همه امتیازات برای عرضه یک تئاتر خوب برخوردار است و طبیعی است که سطح کیفی آثار نمایشی تولیدی آن نیز از شهرستان‌ها بالاتر باشد اما باید فضایی هم برای تئاتر شهرستان‌ها ایجاد شود که در جشنواره‌های معتبر شرکت کرده و کارهای خوب را ببینند و از نظر آموزشی و کیفی رشد کنند، 
در غیر این صورت سطح کار تئاتر شهرستان‌ها هیچ گاه ارتقا نخواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه سالن‌های تئاتر در شهرستان‌ها در اختیار بخش خصوصی است، گفت: واگذاری مدیریت سالن‌های تئاتر به بخش خصوصی، ضربه مهلکی به بدنه تئاتر شهرستان‌ها وارد کرده است و در این شرایط تنها نمایش‌های کودک و جُنگ‌های خنده در سالن‌های تئاتر باقی می‌مانند.
محمد جهان‌پا، دبیر سی و دومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی نیز به ضعف اجرای عمومی تئاتر در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: در شهرستان‌ها غالباً تئاتر برای شرکت در جشنواره تولید می‌شود و کمتر اجرای عمومی دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه