نقص زنجیر فراوری مواد معدنی

نقص زنجیر فراوری مواد معدنی


​​​​​​​به گفته کارشناسان حوزه معدن، خراسان جنوبی گرفتار نیمه‌ خام‌فروشی و تکمیل نشدن زنجیره فراوری مواد معدنی بوده و مهم‌ترین راهکار برای شکوفایی اقتصاد معدن، ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران و معدنکاران با هدف ترغیب آنان به ایجاد صنایع جوارمعدنی در این استان است که در دستور کار دولت قرار دارد.
استاندار خراسان جنوبی هم معتقد است این استان بهره لازم از ارزش افزوده معادن را به عنوان ثروت‌های خدادادی نبرده و چاره‌ای جز فراوری مواد معدنی نداریم. این استان از ۶۸ ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۵ ماده را در خود جای داده است و به گفته حجت ایمان‌طلب، معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، حدود ۲۰ نوع ماده معدنی در استان به‌ صورت کامل فراوری می‌شود و ۳۰نوع ماده معدنی نیز دست‌کم یک مرحله فراوری از جمله پرعیارسازی، برش و پودر کردن را پشت سر می‌گذارند.
وی اظهار کرد: همچنین برخی از سنگ‌ها به‌صورت خام ارزش افزوده بیشتری برای استان دارند؛ چراکه شناخت و علم ما در این زمینه کم است یا کارخانه‌های فولاد با روش و هزینه‌های خود کار می‌کنند و اگر بگوییم حتماً از ما باید پودر را خریداری کنید به دنبال بازار دیگری می‌روند.
اما مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی وعده داد با تکمیل طرح‌های صنعتی و معدنی در دست اجرا طی دو سال آینده تحول بزرگی در زمینه فراوری مواد معدنی در شهرستان‌های نهبندان، خوسف و به‌خصوص قاینات روی می‌دهد.
عباس جرجانی از فراوری مواد معدنی به عنوان پیشران رونق اقتصادی خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: وقتی ظرفیت‌ها و امکانات برای فراوری برخی مواد معدنی در استان وجود دارد چرا باید ماده معدنی از استان خارج و منفعت آن نصیب سایر استان‌ها شود. وی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای معادن استان، خام‌فروشی یا خروج بدون فراوری مواد معدنی آهن و بنتونیت از خراسان جنوبی به مدت سه سال ممنوع است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه