شناسایی ۹۰۰ متخلف کنکوری با تجهیزات جاسوسی

777 داوطلب کنکور در آزمون رفع شبهه شرکت کردند

شناسایی ۹۰۰ متخلف کنکوری با تجهیزات جاسوسی

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش گفت: در سازمان سنجش درنظر داریم حق هیچ داوطلبی ضایع نشود و افرادی که محق ورود به دانشگاه نیستند، وارد دانشگاه‌ها نشوند. 


به گزارش ایسنا، حسن مروتی در نشست خبری سازمان سنجش که دیروز ۷ آبان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: در کنکور ۱۴۰۱، برخی داوطلبان در جلسه تخلفاتی داشتند که این تخلفات، صورتجلسه شد و با توجه به نوع تخلف صورت گرفته، محرومیت چند ساله برای آن ها در نظر گرفته شد. 
وی ادامه داد: با توجه به نمره کسب شده در آزمون‌های قبلی و سوابق تحصیلی، نتایج بدست آمده از سوی برخی داوطلبان دارای شبهه است. در این راستا نتایج کسب شده توسط حدود هزار داوطلب با شبهه همراه بود که از این تعداد ۷۷۷ نفر در آزمون رفع شبهه شرکت کردند. 
مروتی با بیان اینکه به عنوان مثال، نمره درس ریاضی برخی داوطلبان یک است اما در آزمون سراسری ۹۱درصد می‌زنند، تصریح کرد: هدف سازمان سنجش کشور این است حق هیچ داوطلبی ضایع نشود. در نظر داریم داوطلبی که حقش ورود به دانشگاه نیست وارد دانشگاه نشود. 
وی درباره برگزاری آخرین آزمون رفع شبهه توضیح داد: حدود ۷۷۷ داوطلب کنکور ۱۴۰۱ در این آزمون شرکت کردند. به داوطلبان اعلام کرده‌ایم اگر نیمی از نمره آزمون قبلی را بدست بیاورند، می‌توانند وارد دانشگاه شوند. تعدادی از افراد که در این آزمون شرکت کردند، موفق به کسب حد نصاب لازم شدند. همچنین نمره آزمون هشت نفر از شرکت‌کنندگان نسبت به آزمون قبلی بهتر بود. اگر این افراد انتخاب رشته کرده باشند، می‌توانند وارد دانشگاه شوند. گروهی هم که انتخاب رشته نکرده باشند، می‌توانند برای فرایند انتخاب رشته اقدام کنند. 
عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست گفت: براساس مصوبه سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی، هیئت‌های «بدوی» و «تجدید نظر» در خصوص این موضوع اظهار نظر می‌کنند. سازمان سنجش آموزش کشور، اختلاف فاحش میان سابقه تحصیلی و نمره آزمون را به هیئت بدوی اعلام می‌کند. آزمون رفع شبهه، ملاک قبولی نیست؛ چه شبهه رفع شود یا نشود، هیئت بدوی می‌تواند درباره فرد تصمیم بگیرد. وی با بیان اینکه امکان محرومیت یک تا 10 ساله داوطلبان وجود دارد، تصریح کرد: در کنکور گذشته، اقدامات فوق‌العاده‌ای برای حفاظت از آزمون‌ها انجام دادیم. حدود ۹۰۰ نفر از داوطلبان با تجهیزات پیچیده، جاسوسی و 
فوق جاسوسی به جلسه برگزاری آزمون آمدند. همچنین افرادی که در روند برگزاری آزمون تبانی کنند، به قوه قضائیه معرفی می‌شوند. حکمی که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود، یک تا پنج سال حبس است. وی درباره آزمون رفع شبهه گفت: تا پیش از برگزاری آزمون، سؤالات در اختیار هیچ‌کسی قرار نداشت اما ما شبکه‌ای را کشف کردیم که سؤالات را ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند. برخی افراد سودجو، داوطلبان را در جریان فروش سؤالات می‌گذارند و برخی داوطلبان برای بدست آوردن سؤالات پول هنگفتی خرج می‌کنند. من از خانواده‌ها می‌خواهم در دام فریب کلاهبرداران گرفتار نشوند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه