دولت معتقد به گفت‌وگو و شنیدن نظرات و نقدهاست؛ کانال‌ها تقویت خواهد شد

بهادری جهرمی در گفت‌وگو با قدس:

دولت معتقد به گفت‌وگو و شنیدن نظرات و نقدهاست؛ کانال‌ها تقویت خواهد شد

سخنگوی دولت در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار قدس، در خصوص اینکه دولت پس از حوادث اخیر و تأکیدی که بر ضرورت شنیده شدن نظرات و اعتراض‌های منطقی و بحق گروه‌ها و اقشار مختلف به‌ ویژه جوانان که عمده آن‌ها دانشجویان هستند، چه خواهد کرد، اظهار کرد: دانشگاه محل گفت‌وگو، تبادل‌ نظر و مباحثه است و اصلی‌ترین محل آزاداندیشی، پرسشگری و پاسخگویی است.


​​​​​​​طبیعتاً پس از اینکه دانشگاه‌ها بعد از یک دوره طولانی تعطیلی دوباره باز شدند و با توجه به حوادث اخیر اقتضا این است که  ارتباط و تماس بیشتری با دانشگاه‌ها و دانشجویان برقرار شود و دیدار بین اعضا و بخش‌های مختلف دولت با این بخش از جامعه بیشتر شود.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به حضورش در ایام اخیر در دانشگاه‌های مختلف و گفت‌وگو با جامعه دانشجویی و وجود همین نگاه و رویکرد در میان دیگر اعضای دولت، خاطرنشان کرد: هدف دولت این است که پاسخگوی هر پرسش، شبهه و دیدگاهی باشد و علاوه بر آن استفاده از ظرفیت متقابل دانشگاه برای ما مهم است. ما از نظرات و دیدگاه‌هایی که استادان و دانشجویان مطرح می‌کنند استفاده می‌کنیم. از آن‌ها ایده می‌گیریم و نکاتی برای ما اگر روشن شود که قابل ‌پیگیری و اصلاح است آن را دنبال می‌کنیم و این ارتباط دوسویه همواره برقرار بوده است.
بهادری جهرمی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای برقراری یک ارتباط سامان‌مند و سازمان‌ یافته برای تحقق وعده شنیدن صدای منتقدان و معترضان که خروجی مدون داشته باشد، چیست؟ گفت: از ابتدای تشکیل دولت، رئیس‌جمهور علاوه بر وزارتخانه‌های علوم و بهداشت که محل اتصال دولت با دانشگاه هستند و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری که مسئول شناسایی و حمایت از نخبگان و توانایی‌های علمی و بهره‌گیری از آن‌ها در دستگاه‌های اجرایی هستند، مرکز تحقیقات استراتژیک را مأمور ارتباط با نخبگان و جامعه دانشگاهی کرده‌ است. سخنگوی دولت افزود: در همین چارچوب کارگروه‌های مختلفی شکل ‌گرفته و نمایندگان این کارگروه‌ها که همه از جامعه دانشگاهی هستند با هماهنگی دفتر دولت به ‌تناسب در جلسات کمیسیون‌های اصلی و فرعی دولت حضور پیدا می‌کنند و درباره تصمیم‌های جاری دولت یا حتی  موضوعاتی که پیشنهاد دارند در دولت بحث بشود نظرشان را مطرح می‌کنند و گاه حتی به پیشنهاد آن‌ها یک موضوع  در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که آیا رخدادهای اخیر نشان نمی‌دهد که باید ابزارها و کانال‌های بیشتر و با اشکال دیگری نیز به کار گرفته شوند، به‌ ویژه اینکه نقد و اعتراض فقط منحصر به دانشگاه‌ها نیست!؟ اظهار کرد: دو نکته در این زمینه وجود دارد؛ نخست اینکه نباید فراموش کنیم که دانشگاه‌ها حدود سه سال تعطیل و غیرحضوری بودند و کم شدن ارتباط با این حوزه بخشی به این دلیل بوده، به همین دلیل دولت از زمان استقرار تلاش کرده این ارتباط را افزایش دهد تا مسائل، نقدها و نظرها را بشنود.دوم اینکه رویکرد دولت در بخش‌های دیگر هم همین بوده یعنی تلاش کرده این تعامل و ارتباط حفظ ‌شده و بیشتر شود.
وی افزود: مثلاً وقتی رئیس‌جمهور به یک پمپ‌ بنزین می‌رود و جویای مسائل آن‌ها می‌شود که این صنف یا این حوزه مشکل دارد، وقتی به اصفهان می‌رود که زاینده‌رود آب ندارد، وقتی به میدان میوه و تربار می‌رود که حذف ارز ترجیحی اجرا و قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ بالا رفته تا حرف مردم و کسبه و نقد و نظر آن‌ها را بشنود. این ‌گونه نیست که رئیس‌جمهور دیواری بین خودش و مردم کشیده باشد. سخنگوی دولت تأکید کرد: این یک مسیر رفت ‌و برگشت است. رئیس‌جمهور از اقشار مختلف مردم اعم از هنرمند، صنعتگر، کارآفرین، کارگر، گروه‌ها و تشکل‌ها دعوت می‌کند و دیدار دارد. عزم ما این است مسیری که دولت در یک سال گذشته شروع کرده در آینده تقویت شود.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه