ساخت تصفیه‌خانه‌ها از محل اعتبارات دولتی غیرممکن است

ساخت تصفیه‌خانه‌ها از محل اعتبارات دولتی غیرممکن است

اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد از سال ۱۳۷۳ آغاز شده و اکنون با بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، طول شبکه مورد نیاز کنونی برای جمع‌آوری فاضلاب شهر مشهد را 4هزار و ۲۳۵ کیلومتر عنوان کرد.
حسین اسماعیلیان افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در حوزه فاضلاب شهر مشهد کمبود تصفیه‌خانه است، هم‌اینک ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مشهد ۲۶۳ هزار مترمکعب است که ۳۰هزار مترمکعب آن به دلیل عملیات ارتقا از مدار بهره‌برداری خارج شده است. بر اساس مطالعات در افق ۱۴۲۰ به حدود ۸۱۴ هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب نیاز است و ایجاد چنین زیرساختی نیازمند دست‌کم حدود 7هزار میلیارد تومان اعتبار است که تأمین این اعتبار از منابع دولتی غیرممکن است. به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید از دیگر روش‌های تجهیز منابع مالی و ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد، هزینه ساخت تصفیه‌‎خانه بالاست و ایجاد هر مترمکعب تصفیه‌خانه به طور متوسط حدود ۱۰ میلیون‌ تومان هزینه دارد.
وی اضافه کرد: ۱۰۰ میلیون مترمکعب از ۴۰۰میلیون مترمکعب نیاز آب مشهد، براساس مطالعات مصوب در افق ۱۴۲۰ باید از طریق جایگزینی پساب تأمین شود که اگر شبکه فاضلاب اجرا نشده و تصفیه‌خانه‌ای هم ایجاد نشود، جایگزینی پساب نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی گفت: روزانه ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب در مشهد جمع‌آوری می‌شود که حدود ۱۰ درصد از فاضلاب جمع‌آوری شده این شهر بیشتر از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های موجود است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه