مطالعات فرونشست‌ بودجه ندارد

مطالعات فرونشست‌ بودجه ندارد

مطالعه فرونشست‌ها و اندازه‌گیری عمق پیشروی آن‌ها، نیازمند تخصیص اعتبار از سوی مراجع مورد نظر است اما گویا وضعیت تخصیص اعتبارات در این زمینه چندان مطلوب نیست.


معاون اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق به کُند پیش رفتن مطالعات مربوط به فرونشست‌ها اشاره کرد و گفت: اداره زمین‌شناسی در سایر مخاطرات مثل زلزله، زمین لغزش و حتی نشست گزارش‌هایی دریافت کرده، اما موارد دریافتی در یک سال گذشته معدود بوده است.
شریفی اظهار کرد: وقتی اعتباری نیست، انجام مطالعات هم عملی نیست، ضمن اینکه بخش مدیریت بحران تاکنون یک ریال هم برای انجام مطالعات پیش‌بینی و پیشگیری از فرونشست به این اداره کل اختصاص نداده است. یک بخش از اعتبارات مدیریت بحران استان، ملی و بخش دیگر استانی است، اعتبارات بخش ملی که از محل سازمان مدیریت بحران تأمین می‌شود به حوزه مخاطرات اختصاص می‌یابد و در این حوزه، زلزله در اولویت است.
وی افزود: سازمان زمین‌شناسی بیشتر اعتبارات استانی خود را به بخش اکتشافات اختصاص می‌دهد اما اعتبارات ستاد مدیریت بحران در استان بیشتر به بخش حوادث اختصاص می‌یابد تا اینکه در حوزه پیشگیری، مطالعه و پیش‌بینی اختصاص پیدا کند.
شریفی بیان کرد: بندی از اعتبارات ستاد مدیریت بحران استان مربوط به پیشگیری و پیش‌بینی است اما همه این اعتبار برای بخش مقابله هزینه می‌شود به این معنا که اعتبارات پس از رخ دادن اتفاق‌ها هزینه می‌شود و می‌توان گفت برای مطالعه ارزش چندانی قائل نیستند. به گزارش ایرنا، هم‌اینک دشت‌های مشهد و دشت نیشابور در معرض فرونشست قرار گرفته‌اند که این پدیده در منطقه شمال شرق مشهد، محدوده بولوار شاهنامه تا نزدیکی گلمکان وجود دارد، نیروگاه گازی فردوسی و نیروگاه دیزلی مشهد نیز در معرض فرونشست قرار گرفته‌اند. بیمارستان طالقانی تا منطقه پلیس‌راه و امتداد جاده چناران – قوچان در معرض فرونشست است که دلیل اصلی این فرونشست‌ها برداشت ناصحیح از آب‌های زیرزمینی دشت مشهد است.  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه