حماس: به دمشق باز می‌گردیم

دیدار هیئت فلسطینی با بشار اسد برای نخستین بار در 10 سال اخیر

حماس: به دمشق باز می‌گردیم

هیئت فلسطینی به ریاست «خلیل الحیه» رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی حماس که روز گذشته در اقدامی کم‌سابقه به دمشق سفر کرده، پس از دیدار با بشار اسد بر بازگشت دوباره به سوریه در راستای هم‌افزایی و وحدت محور مقاومت تأکید کرد.


نمایندگان گروه‌های فلسطینی پس از دیدار با رئیس‌جمهور سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کردند. خلیل الحیه در این کنفرانس گفت: دیدار با اسد دیدار گرمی بود و وی از عزم خود برای ارائه حمایت همه‌جانبه به ملت فلسطین و مقاومت آن گفت. وی ضمن اعلام اینکه حماس با بشار اسد بر کنار گذاشتن رویدادهای گذشته به اتفاق‌نظر رسیده، افزود: با اجماع همه رهبران و ایمان به درست بودن این مسیر و نیز پشت سر گذاشتن گذشته، روابطمان با سوریه را از سر خواهیم گرفت.

حماس: به دمشق بازمی‌گردیم
الحیه در ادامه به شبکه «المیادین» گفت با برادران سوری مقدمات حضور حماس در سوریه را پیگیری خواهد کرد. وی تصریح کرد: دیدار با اسد نشان‌دهنده تجدید روحیه مقاومت در امت است و از اینجا به اشغالگر می‌گوییم دیدار ما پاسخی به پروژه‌هایش است. سران گروه‌های فلسطینی پس از دیدار با رئیس‌جمهور سوریه بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند: با رئیس‌جمهور سوریه درباره آخرین تحولات در اراضی فلسطینی صحبت و تأکید کردیم مقاومت، اصل اساسی در بازگرداندن حقوق ملی و مشروع فلسطینی است.
گفتنی است، دیدار اخیر اعضای حماس با بشار اسد نخستین دیدار رسمی این جنبش با رئیس‌جمهور سوریه از سال۲۰۱۲ تاکنون است. اعضای حماس در سال۲۰۱۱ همزمان با شروع ناآرامی‌های سوریه، این کشور را ترک کردند . این دیدار پس از مذاکرات غیرعلنی بین جنبش حماس و دمشق با میانجی‌گری حزب‌الله لبنان انجام می‌شود. حماس 24شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد عزم عادی‌سازی و توسعه روابط خود با دولت سوریه را دارد. پیش از این نیز سید حسن نصرالله در گفت‌وگو با شبکه المیادین به مناسبت جشن 40سالگی حزب‌الله، تأکید کرده بود شخصاً به موضوع بهبود روابط میان حماس و سوریه اهتمام دارد و مقامات دمشق در این باره نگاهی مثبت دارند که مسیر روابط را هموار می‌سازد.

4 عامل اثرگذار بر تصمیم حماس
همان‌گونه که گفته شد روابط میان دمشق و گروه‌های مقاومت فلسطینی یک دهه‌ای می‌شود که رو به سردی گراییده است. سیداحمد سادات، مدیر پیشین شبکه خبری العالم با اشاره به این نکته در باب ابعاد اهمیت حضور هیئت فلسطینی در دمشق می‌گوید: قضایای سوریه سبب بروز جزر و مدهایی در روابط دمشق و گروه‌های فلسطینی شد. در این هنگام کشورهای عربی هم در چند سال ابتدای بحران، رؤیای سقوط دمشق را در سر می‌پروراندند، ولی با ناکامی روبه‌رو شد. این تحلیلگر حوزه فلسطین با بیان اینکه طبعاً موضع‌گیری حماس هم خارج از این فضا نبود، درباره چرخش این جنبش مقاومتی به سمت دمشق هم گفت: این موضوع چهار دلیل دارد. نخست اینکه حماس اکنون با واقعیت‌هایی مواجه شده که پیش از این برای آن‌ها روشن نبود. تصور آن‌ها در ابتدا این بود تحرکات سوریه یک خیزش مردمی برای آزادی است اما به‌تدریج که ماهیت تروریستی معترضان نمایان شد تصمیم گرفتند از آن‌ها فاصله بگیرند. وی در این باره تصریح کرد: بخش دوم این بود  که همکاری رژیم صهیونیستی را با گروه‌های تکفیری دیدند. با اثبات این مسئله، حماس دریافت تحولات سوریه نه یک بهار عربی، بلکه علیه یکی از ستون‌های مقاومت است، به همین دلیل هم خواهان تغییر این مسیر بود ولی به دلیل برخی اشتباهات ابتدایی، این امکان سخت بود که با ورود ایران و حزب‌الله و میانجی‌گری در این موضوع، این اتفاق افتاد. سادات ادامه داد: عامل سوم اثرگذار در چرخش حماس به سمت دمشق هم به روی‌گردانی و بی‌اعتمادی این جنبش به کشورهای عربی بازمی‌گردد.
حقیقت این است پس از سقوط دولت اخوانی محمد مرسی در مصر، ستاره اخوانی‌ها در منطقه افول کرده و دیگر کشورهایی مانند تونس، اردن، کویت، سودان و حتی ترکیه هم تمایل آنچنانی به حمایت همه‌جانبه از حماس نداشتند و این مسئله، آن‌ها را زیر فشار زیادی قرار داد. موازی با این مسئله، چهارمین عامل هم به نوع واکنش جبهه مقاومت بازمی‌گشت. وقتی حماس با دلسردی از این کشورها دست کشید به عینه دید این ایران و محور مقاومت است که در همه شرایط و همه‌جانبه حامی و پشتیبان فلسطین است و از این رو به دنبال ترمیم روابط با سوریه برآمد؛ موضوعی که بی‌تردید آورده‌های خوبی برای جریان مقاومت خواهد داشت.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه