مخاطب رادیو، اندیشمند و وفادار است

تهیه‌کننده «صبح جمعه با شما» درگفت‌وگو با قدس:

مخاطب رادیو، اندیشمند و وفادار است

نام برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» برای کودک و بزرگ آشناست، سال‌هاست این برنامه از شبکه رادیو ایران پخش می‌شود و قدمت طولانی دارد.چند روزی است که رسانه‌ها خبر از تولید این برنامه برای سیما می‌دهند. شاید این پرسش مطرح شود برنامه‌ای که با مدل و فرم‌های نمایشی و عمدتاً رادیویی تولید می‌شده و سال‌هاست میهمان صبح‌های جمعه منازل شنوندگان بوده، چطور می‌تواند با مدیوم سیما از تلویزیون پخش شود؟


​​​​​​​ساجد قدوسیان که از سال ۱۳۸۶ به عنوان نویسنده وارد رادیو البرز شد، حدود ۹سال است که به عنوان تهیه‌کننده، سردبیر و کارگردان برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» فعالیت دارد. او در گفت‌وگو با قدس به این نکته اشاره کرد که تولید برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» برای سیما در حد یک پیشنهاد است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید. 

براساس نظرسنجی‌های صدا در سال‌های اخیر، برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» همچنان یکی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه رادیویی ایران است، نظر شما در این باره چیست؟
 بله درست است، این برنامه که نامش شاید از بسیاری از شبکه‌های رادیویی برای مخاطبان معروف‌تر و شناخته‌ شده‌تر باشد از قدیم برنامه پرمخاطبی بود. خوشبختانه در دنیای امروز که با رسانه‌های متعددی روبه‌رو هستیم، این برنامه توانسته جایگاه خود را برای شنوندگانش محکم کند زیرا برنامه‌ای مردمی است و  تلاش می‌کند اسباب شادی را برای ساعاتی برای شنوندگان فراهم کند و هنرمندانی دارد که مردمی هستند و به عشق مردم به فعالیت خود در این برنامه ادامه می‌دهند.

برنامه رادیویی صبح جمعه با شما طی مدت حضور شما چه تغییراتی داشته است؟
من حدود 9-8 سال است که به عنوان تهیه‌کننده، سردبیر و کارگردان با تیم برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» همکاری می‌کنم، در این مدت سعی کرده‌ایم نمایش‌ها را از نظر زمان کاهش داده و از نظر تعداد افزایش دهیم. البته در ابتدای همکاری با این برنامه، آقای محمدزاده، مدیر آن زمان رادیو ایران می‌گفتند چرا نام برنامه به اسم رادیو جمعه یا جمعه ایرانی تغییر کرده اما در محتوای آن عبارت «همان صبح جمعه با شما» بیان می‌شود که حرف ایشان درست بود، بنابراین، نام برنامه دوباره به «صبح جمعه با شما» تغییر کرد. از دیگر تغییرات این برنامه عدم حضور مردم در اجرای نمایش‌ها طی مدت دو سال و نیم اخیر است که به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت گرفت. اضافه شدن تعدادی از هنرمندان جوان به تیم هنرمندان این برنامه نیز از دیگر تغییراتی بود که می‌توانم به آن اشاره کنم.

در خبرها گفته شده قرار است این برنامه برای تلویزیون تولید شود. در این باره توضیح می‌دهید؟ 
 تولید این برنامه برای تلویزیون فقط در حد یک پیشنهاد است که در اتاق فکر برنامه صبح جمعه با شما مطرح شد، آن هم به دلیل سیاست جدید صدا و سیما مبنی بر هم‌افزایی رادیو و تلویزیون. اجرای این پیشنهاد نیازمند تعامل مدیران رادیو و تلویزیون است و در صورت عملیاتی شدن این ایده، می‌توان جزئیات بیشتر را بررسی کرد.

با توجه به اینکه نوع تولید برنامه در رادیو با برنامه‌های تلویزیونی متفاوت است، چگونه می‌توان یک برنامه رادیویی را به مدیوم تلویزیونی و تصویری تغییر داد؟
همان طور که پیشتر هم گفتم، این طرح در حد پیشنهاد است اما اگر اجرایی و تصویب شود با توجه به اینکه برنامه «صبح جمعه با شما» یک برنامه نمایشی است، ویژگی‌ها و قابلیت‌های تولید برای تلویزیون را دارد و اگر کارگردان تلویزیونی آن مشخص شود من چند پیشنهاد دارم که می‌توانم در اختیارشان قرار دهم. البته در گذشته گزارش‌هایی از پشت صحنه این برنامه رادیویی تهیه و در تلویزیون پخش شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت، نمونه آن پخش گزارش پشت صحنه برنامه صبح جمعه با شما از شبکه آموزش در نوروز ۱۴۰۱ بود که همزمان با پخش این برنامه رادیویی بود که البته این شیوه نمی‌تواند برای مدت طولانی نظر مخاطب را به خود جلب کند.

براساس نظرسنجی‌های صدا و سیما، رادیو برخلاف تلویزیون توانسته مخاطب خود را حفظ و گسترش دهد، اگر این موضوع را موفقیت بدانیم، به نظر شما دلایل این موفقیت چیست؟
 رادیو رسانه گرمی است و با شنوندگانش ارتباط صمیمی دارد، اما شنوندگان رادیو را برای تفریح یا گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب نمی‌کنند، مؤلفه تفریح یا گذراندن اوقات فراغت می‌تواند برای شبکه‌های تلویزیونی صورت بگیرد. مخاطب رادیو، اندیشمند و وفادار است، این را به خاطر تجربه فعالیت در رادیو می‌گویم.
سال‌ها پیش به پیشنهاد یکی از دوستان؛ برای اجرای دو هدفِ کاهش هزینه‌ها و ایجاد نوستالژی برای شنوندگان، تولید نمایش‌ها را کاهش داده و از نمایش‌های قدیمی به تولید برنامه صبح جمعه با شما اضافه کردیم و به شنوندگان درباره این تصمیم جدید اطلاع‌رسانی نکردیم، به محض اینکه نخستین مدل از این برنامه پخش شد پیامک‌هایی از شنوندگان داشتیم که می‌گفتند این نمایش‌ها تکراری است، این موضوع نشان‌دهنده این است که شنونده رادیو سال‌هاست گوش دادن به برنامه صبح جمعه با شما را انتخاب کرده و می‌داند کدام نمایش تکراری است یا کدام نمایش چه سالی تولید و پخش شده است.
علاوه بر این در دنیای امروز که رسانه‌های مختلفی فعال هستند به حجم مخاطب هر کدام از آن‌ها کاری ندارم اما اینکه هر کدام از این رسانه‌ها چه کارکردی دارند بسیار مهم است و باید روی این موضوع برای برنامه‌سازی تمرکز کنیم.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه