مرده‌خوری واشنگتن

فرانسه: آمریکا گاز خود را 4 برابر قیمت داخلی به اروپا می‌فروشد

مرده‌خوری واشنگتن

اتحادیه که از آغاز درگیری میان روسیه با اوکراین، دربست پشت «کی‌یف» بوده و از هیچ کمک مالی و تسلیحاتی به ارتش ولودیمیر زلنسکی دریغ نکرده، حال با گذشت هشت ماه از آغاز جنگ با پیامدهای این تصمیم مواجه است.


​​​​​​​می‌گویند خود کرده را تدبیر نیست؛ این وصف حال این روزهای اروپاست. اتحادیه که از آغاز درگیری میان روسیه با اوکراین، دربست پشت «کی‌یف» بوده و از هیچ کمک مالی و تسلیحاتی به ارتش ولودیمیر زلنسکی دریغ نکرده، حال با گذشت هشت ماه از آغاز جنگ با پیامدهای این تصمیم مواجه است. در کنار گرانی موادغذایی، یکی از چالش‌هایی که اروپا در آستانه فصل سرما و در میانه قطع گاز صادراتی روسیه با آن روبه‌رو است تأمین انرژی مصرفی شهروندانش است. اکنون نحوه مواجهه اروپایی‌ها با این شرایط به طنز تلخی تبدیل شده و انتشار تصاویری از جمع‌آوری هیزم برای گرم کردن خانه، در رسانه‌های اجتماعی بازتاب بسیاری داشته است. 
در میان این هیاهو اما 4 مهرماه بود که رسانه‌ها اخباری از نشت گاز در خطوط انتقال گاز «نورد استریم ۱ و ۲» که برای انتقال گاز از روسیه به آلمان در زیر آب دریای بالتیک ساخته شده خبر دادند. در ادامه، دو کشور سوئد و دانمارک در گزارش رسمی‌ که به سازمان ملل تقدیم شد ضمن اشاره به بروز نشتی در چهار نقطه‌، عامل حادثه را انفجار صدها کیلو تی‌ان‌تی و علت حادثه را «اقدام عمدی» اعلام کردند. هر چند غرب تلاش کرد مسکو را به عنوان متهم در این پرونده جا بزند ولی در نقطه مقابل، روس‌ها اعلام کردند این دولت آمریکا بوده که بیشترین نفع را از خرابکاری در خطوط انتقال انرژی روسیه به اروپا می‌برد. در ادامه واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل با متهم کردن آمریکا به دست داشتن در این انفجارها گفته: «عرضه‌کنندگان گاز طبیعی مایع در آمریکا باید بابت افزایش چندبرابری فروش ال‌ان‌جی به اروپا جشن بگیرند». 
موج‌سواری ایالات متحده بر تحولات شرق اروپا و مرده‌خوری واشنگتن از شرایط جنگی پیش‌آمده برای فروش گاز و وابسته کردن هرچه بیشتر اتحادیه به خود، موضوعی است که روز گذشته یک مقام دیگر اروپایی هم به‌صراحت به آن اشاره کرد. وزیر دارایی فرانسه هشدار داده آمریکا به دنبال سوءاستفاده از وضعیت بحران در بازار انرژی است و درگیری در اوکراین نباید به سلطه اقتصادی این کشور منجر شود. برونو لومر همچنین با اشاره به بهره‌برداری آمریکا از شرایط ایجاد شده به نفع خود، تأکید کرد: «غیرقابل قبول است واشنگتن گاز طبیعی مایع خود را به چهار برابر قیمتی که برای صنعتگران خود تعیین می‌کند بفروشد».
گفتنی است، پیش از آغاز جنگ در اوکراین، روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز به اتحادیه اروپا بود و حدود ۴۵درصد از گاز مایع اتحادیه را تأمین می‌کرد. با این حال، به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر مسکو در ماه‌های اخیر، عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. از سوی دیگر، بروز نشتی در خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ نیز به این کمبود دامن زده است. ایالات متحده اما با بهره‌برداری از اختلاف‌ گازی روسیه و اتحادیه اروپا به دنبال افزایش صادرات گاز طبیعی به قاره سبز است. آمارهای سازمان اطلاعات انرژی آمریکا هم حاکی از آن است که اروپا هم‌اکنون توانسته با پشت سر گذاشتن کشورهای آسیایی به بزرگ‌ترین خریدار گاز واشنگتن تبدیل شود. 
ایالات متحده در چهار ماه نخست امسال سه چهارم کل گاز صادراتی خود را راهی اتحادیه کرده است. همچنین برای نخستین بار و در سایه کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، آمریکا به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز اروپا تبدیل شده است. اگرچه اتحادیه توانسته با افزایش واردات گاز از آمریکا، مخازن زیرزمینی خود را پر کند اما واردات گاز از ایالات متحده برای اروپایی‌ها نسبت به گذشته 10برابر بیشتر آب خورده است.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه