«قرن آسیا» و ایده‌ تعاملی ایران

اهمیت حضور رئیسی در ششمین اجلاس سیکا

«قرن آسیا» و ایده‌ تعاملی ایران

ششمین نشست سران کشورهای عضو سازمان «سیکا» در حالی با حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی برگزار می‌شود که ایده صلح و تعامل این نهاد، از مهم‌ترین دغدغه‌های جمهوری اسلامی در منطقه و آسیاست؛ ایده‌ای که تنها با گفت‌وگو میان کشورهای آسیایی قابل تحقق خواهد بود.


​​​​​​​پیشرفت اقتصادی کشورهای آسیایی، به اذعان سازمان‌های بین‌المللی، شتابان‌تر از همیشه پیش می‌رود و چندان دور و دیر نیست که آسیا به نقطه کانونی ژئوپلتیک جهان تبدیل شود. سرعت رشد اقتصادی چین و هند، تولید ناخالص ژاپن و کره‌جنوبی، توسعه روزافزون جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی، سبب شده است تحلیلگران اقتصادی و سیاسی، قرن حاضر را «قرن آسیا» بنامند. واقعیت این است که در حال حاضر قاره آسیا به‌ویژه غرب و جنوب آن، کانون چالش‌ها و تهدیدات تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر است، اما برای پیشرفت و رسیدن به آن کانون اشاره شده، نیازمند مقابله با تروریسم، کنترل مرزها و گسترش امنیت ترانزیت‌ در کُریدورهای حمل و نقل هستند. اینجاست که وجود سازمان‌هایی چون سیکا می‌تواند راهگشا باشد. به گزارش ایرنا، ابتکار تبدیل سیکا به یک سازمان بین‌المللی که در دیدار و گفت‌وگوی خرداد ماه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با «غیرت ساریبای» مدیر اجرایی کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) مطرح شد، در ششمین نشست، از موضوعات مهم خواهد بود. تضمین امنیت مرزها و منطقه در سایه همکاری‌ کشورهای منطقه، ایده اصلی جمهوری اسلامی در این نشست است که از سوی رئیس‌جمهور مطرح می‌شود.
جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از قربانیان تروریسم، جنگ و مواد مخدر، اعتقاد راسخ دارد چالش‌های موجود در این زمینه باید به دست دولت‌ها و ملت‌های منطقه حل شود و هرگونه دخالت فرامنطقه‌ای نه‌تنها کمکی به حل این چالش‌ها نخواهد کرد، بلکه گره آن‌ها را کورتر هم می‌سازد؛ موضوعی که دکتر رئیسی بارها در گفت‌وگوهای مختلف با همتایان منطقه‌ای خود به آن تأکید داشته است. رئیس‌جمهور خرداد سال جاری در گفت‌وگو با شبکه ملی عمان تأکید کرد کشورهای منطقه آن‌قدر توانمند هستند که مشکلات خودشان را حل و فصل کنند و نیازی به مداخله کشورهای خارجی نباشد. قدرت‌گیری سازمان سیکا با اهداف امنیتی، ایران را هم به‌عنوان یکی از اعضای آن، در حراست از مرزها و امنیت حمل و نقل قدرتمند می‌سازد و در سایه این امنیت، تبادلات اقتصادی ایران با منطقه و جهان ارتقا می‌یابد. برآیند این ارتقا و دیدگاه دولت سیزدهم به منطقه می‌تواند تجارت ۲۴ میلیارد دلاری با ۱۵ همسایه را با توجه به ظرفیت‌های موجود افزایش دهد.  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه