تغییر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی

تغییر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی


​​​​​​​به نقل از وزارت اقتصاد پس از موافقت رئیس‌جمهور با درخواست وزیر اقتصاد مبنی بر تغییر دبیر شورای عالی مناطق، دیروز سیداحسان خاندوزی در حکمی نصراله ابراهیمی را به سمت سرپرست دبيرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ويژه اقتصادی منصوب کرد. 
در سوابق اجرایی نصراله ابراهیمی مسئولیت‌هایی همچون معاون توسعه مدیریت و منابع دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مدیرکل پشتیبانی قوه قضائیه، معاون استاندار تهران، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران و مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار مشاهده می‌شود. براساس این گزارش وی دارای مدرک تحصیلی دکترای تخصصی مدیریت راهبردی از دانشگاه دفاع ملی است. سعید محمد پیش از این عهده‌دار مسئولیت دبيرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ويژه اقتصادی بود.
شهریور۱۳۷۲ بود که قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. هدف اصلی از راه اندازی مناطق آزاد تجاری و صنعتی، افزایش تولید و صادرات، جذب سرمایه خارجی، انتقال فناوری و محرومیت‌زدایی بود. 
اما با وجود اعطای معافیت‌های گسترده از سوی دولت به این مناطق، موفقیتی در این زمینه‌ها بدست نیامده است به طوری که سهم مناطق آزاد در صادرات کشور ۲درصد، در جذب سرمایه خارجی ۵درصد و در ایجاد اشتغال کمتر از ۳درصد است و این مناطق در مواردی همچون جذب فناوری خارجی و محرومیت‌زدایی نیز 
ناکام بوده‌اند. 
اما مشکلات مناطق آزاد به تحقق نیافتن اهداف تعیین شده ختم نمی‌شود؛ وجود این مناطق در نقاط مرزی کشور به بستری برای ورود بی‌ضابطه کالاهای خارجی به کشور و همچنین سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی اعطا شده به این مناطق تبدیل شده است. باید دید با تغییر دبیری مناطق آزاد تغییری در ریل‌گذاری و حل مشکلات مناطق آزاد ایجاد می‌شود یا خیر؟

برچسب ها :
ارسال دیدگاه