رفع ایراد شورا به طرح شفافیت

سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به قدس مطرح کرد

رفع ایراد شورا به طرح شفافیت

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری دیروز خود با اشاره به اینکه مواضع این نهاد در خصوص رخدادهای چند هفته اخیر در بیانیه‌ای اعلام شد، بیانات رهبر انقلاب در خصوص حوادث اخیر را بسیار راهگشا و روشنگرانه توصیف کرد و افزود: قانون اساسی اعتراض قانونی را به رسمیت می‌شناسد، اما اتفاقات اخیر اغتشاش بود که ناکام ماند.


طحان‌نظیف در خصوص اظهارنظر چهره‌های سیاسی و خواص هم تأکید کرد: اگر اظهارات افراد برخلاف قانون و خارج از چارچوب باشد، از سوی مراجع قانونی به ما اعلام می‌شود و ما در بررسی صلاحیت‌ها به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم و مبنای عمل ما قرار می‌گیرد. وی افزود: افرادی که بر سرکار می‌آیند از دل جریان‌های سیاسی بیرون آمده‌اند و لازم است جریان‌های سیاسی مسئولیت خود را در این رابطه بپذیرند.

اگر ایرادی در قوانین هست مجلس باید ورود کند
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نقد تند رئیس مجلس نسبت به حاشیه‌نشینی نیروهای انقلابی و نسبت دادن آن به عملکرد دستگاه‌های نظارتی ازجمله شورای نگهبان از سوی یک رسانه اصلاح‌طلب بابیان اینکه من نمی‌دانم این تلقی شما از صحبت‌های ایشان است که به رئیس مجلس نسبت می‌دهید، گفت: شورای نگهبان مکلف به اجرای قانون است و اگر ایرادی در قانون وجود دارد، مجلس باید در این حوزه اقدام کند. 

ایرادهای شورا به طرح شفافیت رفع شده
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد آخرین وضعیت طرح شفافیت آرای قوا و رفع ایرادهای شورا هم خاطرنشان کرد: اکثر ایرادهای شورای نگهبان به این طرح برطرف شده و چند مورد باقیمانده نیز در جلسه هفته گذشته کمیسیون تخصصی مجلس که من هم در آن حاضر بودم، بررسی و رفع شد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید آیا اصل 27 قانون اساسی( در خصوص آزادی تجمعات و راهپیمایی‌ها با شرایط مقید در قانون) نیاز به تفسیر این شورا دارد؟ نیز گفت: تاکنون شورای نگهبان نسبت به اصل ۲۷ تفسیری نداشته است.
طحان‌نظیف در بخش ابتدایی این نشست همچنین از تأیید طرح امکان رأی‌گیری الکترونیکی نمایندگان مجلس خبر داد، اما گفت شورای نگهبان استفساریه 
بند هـ تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ در خصوص کمک‌معیشت جانبازان و آزادگان غیر حالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد را مغایر شرع و قانون تشخیص داده؛ زیرا آن‌را در این شکل نه تفسیر که قانون‌گذاری می‌داند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه