باید به فکر یک جادوی بزرگ باشیم

کی روش و آرزوی صعود به یک‌هشتم نهایی جام جهانی

باید به فکر یک جادوی بزرگ باشیم

کارلوس کی‌روش درباره آینده حرفه‌ای‌اش با تیم ملی ایران گفت: امروز نمی‌دانم که سرنوشتم با تیم ملی به کجا خواهد رسید، اما امیدوارم این دوره حضورم در تیم ملی همراه با لحظه‌ای خاص برای هواداران ایران شود و اینکه بتوانیم به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی صعود کنیم، چون ما می‌خواهیم در میان بهترین بازیکنان و بهترین تیم‌ها باشیم.


می‌خواهیم کوسه بزرگ باشیم
وی در ادامه با اشاره به همگروهی ایران با تیم‌هایی همچون انگلیس و آمریکا اظهار کرد: وقتی ما در جام جهانی هستیم، کوسه‌های بزرگ ظاهر می‌شوند، اما واکنش من به قرعه‌ای که نصیب ایران شد این بود که این گروه خاصی است، اما مهم این است که در جام جهانی رقبایمان را بزرگ‌تر از چیزی که هستند، نکنیم و خودمان را هم کوچک فرض نکنیم. من سعی می‌کنم  از قدرتم استفاده کنم و از برتری‌ام برای محافظت از بازیکنانم بهره ببرم.

دوئل با بهترین های جهان
سرمربی پرتغالی تیم ملی در مواجهه با این پرسش که آیا به نظرتان این انتظار بالای هواداران از تیم ملی ایران واقع‌بینانه است؟»، گفت: (باخنده) به نظرم ما همچنین در گروهی قرار داریم که در رده‌بندی دستمزدی هم در بهترین جایگاه است. انتظارات هواداران بالاتر از انتظاراتی که ما از تیم داریم، نیست. ما انتظارات بالایی از تیممان داریم. ما نمی‌توانیم بدون چنین انتظاراتی زندگی کنیم، در غیر این‌صورت ما نیازی به هواداران نداریم، نیازی به نفس کشیدن نداریم و غیره و غیره. هر روز صبح به بازیکنانم می‌گویم شما یک چالش پیش روی خود دارید و آن‌هم این است که باید بر خودتان غلبه کنید، اینکه به دیروز فکر کنید که چه کار کردید و امروز باید بهتر از دیروز باشید.

جام جهانی جایی برای شهرت نیست
«آیا فکر می‌کنید با وجود انگلیس، ولز و آمریکا در گروه B به خصوص با وجود دو تیم آخر، این بهترین فرصتی است که تاکنون برای رساندن ایران به مرحله حذفی جام جهانی داشته‌اید؟ به نظر می‌رسد ایران سطح برابری با تیم‌های ولز و آمریکا دارد».کی‌روش این پرسش را هم این‌طور پاسخ داد: نه، من این‌گونه فکر نمی‌کنم، چون تمامی بازی‌های جام جهانی درجه سختی مشابهی دارند. در بازی اول رویکرد ذهنی تیم خیلی مهم است، سپس در حالی پا به بازی دوم می‌گذارید که به ترکیبی از نتایج گروه بستگی دارد و وقتی به بازی سوم می‌رسید فشار زیادی روی تیم وجود دارد؛ چون برای همه چیز یا هیچ بازی می‌کنید. ما مشکلی برای به رسمیت شناختن انگلیس نداریم، چون آن‌ها بخت اول صعود از این گروه به‌عنوان صدرنشین هستند. 

«کین» در لحظه بازی را تغییر می‌دهد
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «تیم شما به خاطر دفاع بسیار مستحکمش در طول هشت سالی که پیش از این هدایت ایران را برعهده داشتید، مشهور بود. 
در تقابل با هری کین اوضاع چطور پیش خواهد رفت؟»، گفت: (باخنده) باید این پرسش را از هری کین هم بپرسید. کین بازیکنی است که می‌تواند در یک لحظه روند بازی را تغییر دهد.

ما هم شانس صعود داریم
«آیا این فرم بد انگلیس در بازی‌های اخیرش به تیم شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد؟»، وی در پاسخ به این پرسش هم گفت: نه، این‌طور نیست. ما تنها می‌توانیم زمانی اعتمادبه‌نفسمان را بالا ببریم که از بهترین تیم‌ها چیزهایی یاد بگیریم و روحیه برتری‌جویی‌ خودمان را تقویت کنیم. چنین چیزی وجود ندارد که ما بر این باور باشیم به خاطر مشکل تیمی دیگر به نتیجه می‌رسیم! اگر در روز مدنظر و در لحظه درست آماده نباشیم، مهم نیست که حریفمان مشکل دارد یا خیر، قطعاً به موفقیت نخواهیم رسید. این دوره از جام جهانی درست در کوران و اواسط فصل جاری لیگ برتر انگلیس برگزار خواهد شد که برای بازیکنان ما آسان نخواهد بود، چون بازیکنان انگلیس با آمادگی کامل و با جاه‌طلبی بالا به قطر خواهند آمد. انگلیس به لحاظ تیمی خیلی خوب است، بنابراین ما باید بهترین عملکردمان را به نمایش بگذاریم و از شانس‌های خود مقابل تیم‌های انگلیس، ولز و آمریکا استفاده کنیم.

من برادر بزرگ‌تر بازیکنانم هستم
آیا بازیکنان تیم ملی ایران با شما در تماس بودند که به تیم ملی برگردید: نه، این‌طور نبود. پس از اینکه رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران (مهدی تاج) و هیئت رئیسه فدراسیون تصمیم به ایجاد تغییر در کادر فنی گرفتند، پیام‌هایی بین ما (فدراسیون و خودش) رد و بدل شد، اما باید بگویم این بازیکنان شگفت‌انگیز هستند و از زمانی که ایران را در سال 2019 ترک کردم با بسیاری از آن‌ها در ارتباط بودم و با رد و بدل کردن پیام‌ها از یکدیگر حمایت می‌کردیم و من بازی‌های همه آن‌ها را دنبال می‌کردم. ما رابطه فوق‌العاده‌ای با هم داریم.ما عضوی از یک خانواده فوق‌العاده هستیم و بهتر است بگویم که من مثل برادر بزرگ آن‌ها 
هستم.

باید جادو کنم!
کی‌روش همچنین درباره فرصت کمی که برای آماده‌سازی تیمش برای جام جهانی قطر و آنالیز رقبا خواهد داشت، گفت: این چالش پیش روی من است و در این بازه زمانی کوتاه باید جادو کنم. شرایط به هر حال همین است و شکایتی هم ندارم. پس از این همه سال کار در فوتبال حرفه‌ای، این دشوارترین چالشی است که تاکنون خدا پیش‌روی من گذاشته است.

 با هیچ مربی‌ای رقابت ندارم
سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان که در قطر چهارمین حضورش در رقابت‌های جام جهانی به‌عنوان سرمربی را تجربه خواهد کرد، در پاسخ به این پرسش که «فرصت برای رسیدن به رکورد بورا میلوتینوویچ که پنج حضور در جام جهانی داشته، چقدر در تصمیمتان برای بازگشت به تیم ملی تأثیرگذار بوده است؟»، گفت: «من در مورد جام جهانی با هیچ مربی‌ای رقابت ندارم. رؤیای من این بود که چهار بار از طریق مسابقات انتخابی به جام جهانی برسم که این اتفاق منحصربه‌فردی بود و طعم خاصی داشت».
سرمربی پرتغالی تیم ملی در پایان این پرسش را که «درست است بازیکنان تیم ملی از شما شناخت خوبی دارند، اما با توجه به فرصت کمی که تا آغاز جام جهانی باقی مانده، اگر در قطر اوضاع طبق خواسته شما پیش نرود و جام جهانی ضعیفی داشته باشید، نگران این نیستید که میراثی که در ایران از خود به جا گذاشته‌اید، تحت تأثیر قرار بگیرد و اینکه چطور در این کشور از شما یاد شود؟»، گفت: البته که این یک ریسک است! هدف من و تیمم این است که هواداران را خوشحال کنیم.
تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در جام جهانی 2022 قطر در تاریخ 30 آبان به مصاف انگلیس خواهد رفت و در ادامه با تیم‌های ولز و آمریکا روبه‌رو می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه