آیا باز هم پای آمریکا در میان است؟

بررسی مواضع کشورهای مختلف در قضیه نشت گاز در خطوط نورد استریم ۱و۲

آیا باز هم پای آمریکا در میان است؟

آژانس انرژی دانمارک اعلام کرد دو نشتی در خط لوله نورد استریم یک در شمال شرق جزیره بورنهولم و نشتی سوم در خط لوله نورد استریم ۲ در آب‌های سوئد در جنوب شرقی جزیره شناسایی شده است.


​​​​​​​همزمانی این سه نشتی، غیرمنتظره بودن و احتمال خرابکارانه بودن این مسئله را افزایش داده است.
سخنگوی شرکت «نورد استریم» نیز پذیرفت بروز نشت گاز در سه نقطه از لوله‌های گاز در یک روز و یک زمان حادثه رایجی نیست. دو خط لوله فوق وابسته به غول انرژی روسیه، گازپروم بوده که در ماه‌های اخیر به یکی از محورهای تنش‌های ژئوپلتیکی میان روسیه و اروپا تبدیل شده است. مسئول شبکه ملی لرزه‌نگاری سوئد در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: «این حادثه با بیشترین احتمال از نوعی انفجار منشأ گرفته است».
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به احتمال خرابکاری اظهار کرد: «هیچ گزینه‌ای را نمی‌توان در حال حاضر رد کرد». وی افزود: «این حوادث نیاز به بررسی فوری دارد زیرا امنیت انرژی کل قاره را تحت تأثیر قرار می‌دهد». بورل نیز از عامدانه بودن این قضیه خبر داد.

انگشت اتهام به سمت روسیه
اشپیگل آلمان این احتمال را عنوان کرد که روسیه عامل این خرابکاری بوده و قصد دارد آن را به گردن اوکراین بیندازد. روسیه در تابستان به‌طور یک‌جانبه تحویل گاز از طریق نورد استریم را متوقف کرد و تحریم‌های غرب را مقصر دانست.رویترز به نقل از مجله «اشپیگل» گزارش داد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چند هفته‌ پیش به آلمان درباره احتمال حملات به خطوط انتقال گاز در دریای بالتیک هشدار داده بود.
میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین در توییتی نوشت: «نشت گاز در مقیاس بزرگ از نورد استریم‌یک چیزی جز یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده توسط روسیه و یک اقدام تجاوزکارانه علیه اتحادیه اروپا نیست».

و باز هم آمریکا...
در این میان خبر نشت گاز از خط لوله نورد استریم به دریای بالتیک، در محافل سیاسی و امنیت آمریکا به صورت جدی مطرح شد و تاکر کارلسون در شبکه فاکس‌نیوز این احتمال را مطرح کرد که آیا ممکن است این خرابکاری توسط دولت بایدن اتفاق افتاده باشد و با توجه به برخی واکنش‌ها در داخل آمریکا، دولت آمریکا مسبب تخریب خط لوله نورد استریم باشد؟
با توجه به این مسئله، فرضیه‌ای وجود دارد که معتقد است دولت بایدن به دلایلی علاقه وافری به تداوم درگیری بین روسیه و کشورهای اروپایی دارد و با توجه به این مسئله، این کشور دست به چنین اقدامی زده است. اما توییت نماینده لهستان در پارلمان اروپا توجه همگان را به سوی خود جلب کرد.رادک سیکورسکی، وزیر خارجه پیشین این کشور در توییتی که شامل تصویر نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم بود، نوشت: «تشکر از ایالات متحده آمریکا».
این نماینده پارلمان اروپا که پس از این توییت به حمایتگری از روسیه متهم شده، در ادامه توییت خود نوشته است: تمامی کشورهای اوکراین و دریای بالتیک به مدت ۲۰ سال با ساخت نورداستریم مخالفت کرده‌اند. اکنون ۲۰میلیارد دلار ضایعات فلزی در اعماق دریا نهفته است که هزینه دیگری برای روسیه به خاطر تصمیم جنایتکارانه‌اش برای حمله به اوکراین محسوب می‌شود.
ژارین، وزیر خارجه این کشور ادعای سیکورسکی را در توییتر محکوم کرد و آن را تبلیغات روسی خواند و «یک کمپین بدنامی علیه لهستان، ایالات متحده و اوکراین» دانست.
در همین حال، طرفداران فرضیه مداخله آمریکا در خرابکاری نورد استریم فیلمی از جو بایدن که مربوط به پیش از حمله روسیه به اوکراین است را منتشر کردند که در آن بایدن روسیه را تهدید می‌کند اگر به اوکراین حمله کند خطوط لوله نورد استریم دیگر در کار نخواهد بود. خبرنگار می‌گوید: ولی کنترل این لوله‌ها در اختیار آلمان است و بایدن جواب می‌دهد: ما جلو آن را خواهیم گرفت. ما توان این کار را خواهیم داشت.

خبرنگار: محیا سادات قریشی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه