رمان اولی‌های دفاع مقدس

معرفی 7 اثر از نویسندگان جوان

رمان اولی‌های دفاع مقدس

در شرایطی که بسیاری از نویسندگان به سمت خاطره‌نویسی و ناداستان‌های دفاع مقدس می‌روند سال گذشته انتشارات موزه دفاع مقدس هفت عنوان کتاب داستان دفاع مقدس از نویسندگان جوان و داستان‌اولی منتشر کرد.


«دورگه» سالومه اسماعیلی، «باغ دختران» زهرا بیرانوند، «منِ بی‌تو» سمیه پاک‌نهاد، « از زمانی که ابراهیم سوخت» زینب رنجبری، «در را پشت سرش می‌بندد» جلیل زارع، «57 روز» مهری غلام‌پور و کتاب «به قطار نرسیدم» نیلوفر کاظمی، هفت رمانی بودند که به دبیری  شهریار عباسی  منتشر شدند. در این ستون معرفی کوتاهی خواهیم داشت از این رمان‌ها. 

به قطار نرسیدم: ماجرای زن خبرنگاری که از تهیه گزارش جنگ گریزان بوده است اما به خوزستان می‌رود و طی اتفاقاتی با یک خانواده شهید مفقودالاثر روبه‌رو می‌شود و بی‌قراری‌های این مادر شهید مفقودالاثر را می‌بیند. 

دورگه: داستانی نوجوانانه است که شخصیت اصلی و نوجوان داستان مجبور می‌شود خانواده و شهر خود را ترک و در روستا زندگی کند و غربت، تنهایی، فقر، ترس و دلتنگی اثراتی است که جنگ بر زندگی این نوجوان می‌گذارد. 

من بی‌ تو: داستان روایت چالش‌ها و مشکلاتی است که فرزندان و همسر یک آزاده پس از برگشت او با آن روبه‌رو می‌شوند. 

از زمانی که ابراهیم سوخت: روایت همسر شهید مدافع حرمی است که قرار است همسر شهید بودن را در جامعه‌ای به دوش بکشد که از جنگ و ارزش‌های دفاع مقدس فاصله گرفته است. 

در را پشت سرش می‌بندد: به پنج روزگار با زمان، مکان و حوادث متفاوت پرداخته است اما همچون حلقه‌های یک زنجیر به هم پیوسته ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشد. 

باغ دختران: شخصیت اصلی این کتاب یک فرد مالیخولیایی به نام پایار است که بنا به دلایلی وارد جنگ می‌شود و به جبهه می‌رود و اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد.. .  

57 روز: روایت یک دختر مشهدی است که همراه همسرش وارد سوسنگرد می‌شود. از مدتی که جنگ به ایران تحمیل می‌شود، دختر تنها می‌ماند و آسیب‌های زیادی را متحمل می‌شود.

خبرنگار: خدیجه زمانیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه