کتاب «فروغ ابدیت» به چاپ سی و نهم رسید

کتاب «فروغ ابدیت» به چاپ سی و نهم رسید

چاپ سی و نهم کتاب «فروغ ابدیت» اثر مرجع عالیقدر آیت‌الله جعفر سبحانی به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.


​​​​​​​به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ سی‌ونهم «فروغ ابدیت» که به تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم(ص) به قلم مرجع عالیقدر آیت‌الله جعفر سبحانی می‌پردازد در ۸۲۴ صفحه منتشر شد.
سیره پیامبر اکرم(ص) الهام‌بخش فقیهان در استنباط احکام شرعی، سرمشق زندگی برای مؤمنان و پیروان، ترسیم‌کننده خطوط سیاسی کلی برای سیاستمداران و بیانگر اصول و ارزش‌های اخلاقی برای سالکان است، ولی مایه تأسف اینکه بیشترین کار، روی نقل تاریخ و سیره انجام و کمتر به تحلیل آن پرداخته شده تا هر فردی به فراخور حال خود از آن بهره گیرد.
در ابتدای این اثر، پس از بیان توضیحاتی در خصوص شبه‌جزیره عربستان یا گهواره تمدن اسلامی، به عرب پیش از اسلام پرداخته شده و ضمن بیان مبحثی در زمینه اخلاق عمومی عرب، طرز تفکر اعراب این دوره درباره انسان پس از مرگ، موقعیت زن در میان اعراب، سلحشوری اعراب، اخلاق عمومی عرب جاهلی، خرافات و افسانه‌پرستی نزد عرب، اوضاع اجتماعی عربستان در آستانه ظهور اسلام، آیین رایج در حجاز و… تشریح شده است.
سپس اوضاع روم و ایران تبیین شده و بحث‌های موسمی در روم ارائه و وضع عمومی ایران مقارن ظهور اسلام، پرده‌ای از جنایت خسرو پرویز، داوری تاریخ درباره پادشاهان ساسانی، آشفتگی مذهبی اوضاع ایران ساسانی و جنگ‌های ایران و روم و… مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 
در ادامه نیز نیاکان پیامبر اسلام(ص) معرفی شده که در این میان از ابراهیم خلیل(ع)، قصی بن کلاب، عبدمناف، هاشم، عبدالمطلب و عبدالله پدر پیامبر نام برده شده است. از دیگر مباحث این اثر می‌توان به میلاد پیامبر پرداخت و در این بخش، تاریخ دقیق ولادت پیامبر تبیین و ضمن بیان مبحثی در خصوص دوران حمل، به مراسم نام‌گذاری پیامبر اسلام و دوران شیرخوارگی و کودکی اشاره شده است.
دوران جوانی یکی دیگر از مباحث این اثر است که در این قسمت به قدرت روحی پیامبر اکرم(ص)، جنگ‌های فجار و پیمان جوانمردان پرداخته شده است.در بخش دیگر اثر که با عنوان «از شبانی تا تجارت» تألیف شده، به ازدواج آن حضرت با حضرت خدیجه و علل ظاهری و باطنی این ازدواج و همچنین کیفیت خواستگاری خدیجه و سن ایشان اشاره شده است.
در بخش «دعوت سرّی»، دعوت خویشاوندان و شیوه این دعوت عنوان شده است. «دعوت عمومی» عنوان مبحث دیگری است که در این بخش، به استقامت و شکیبایی پیامبر در دعوت پرداخته شده است.
در قسمت دیگر این کتاب، به «داوری قریش درباره قرآن» توجه شده و در ادامه بهانه‌گیری‌های عجیب قریش، انگیزه سرکشی سران قریش، قرآن و نزول تدریجی، اسرار نزول تدریجی قرآن و… تبیین شده است. سپس به نخستین هجرت پیامبر اشاره شده و در این راستا مباحثی از جمله قریش به دربار حبشه نماینده می‌فرستد، بازگشت از حبشه، هیئت تحقیقی مسیحیان وارد مکه می‌شود و… مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
«محاصره اقتصادی» عنوان بخش دیگری از این اثر است که اعلامیه قریش و وضع رقت‌بار بنی‌هاشم در شعب از مباحث آن است. «معراج» عنوان بخش دیگری از این کتاب است که در آن، معراج از نظر قرآن و حدیث و تاریخ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه