این ‌هیجان‌ها از کجا می‌آید؟

یک پژوهشگر در گفت‌وگو با قدس مطرح کرد

این ‌هیجان‌ها از کجا می‌آید؟


حسن ضیایی، پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ در واکنش به مطالب فوق به خبرنگار ما می‌گوید: فرض کنید می‌خواهیم از یک فرد حاضر در کانون اغتشاشات، درباره چرایی حضورش در این شورش‌ها بپرسیم و پاسخ متقاعد کننده‌ای به ما بدهد. در این شرایط منتظر پاسخی خواهیم بود که به دنبال تحقق یک خواست باشد. اما آن قضیه‌ای که تا امروز از اغتشاشات و اعتراضات دریافت کرده‌ایم، این است که وقتی در فضای حقیقی از این افراد پرسیده می‌شود چرا اعتراض دارید؟ اول پاسخ دقیقی ندارند؛ زیرا نمی‌توانند بگویند چرا به خیابان آمده اند و دوم اینکه در پاسخ‌ها شاهد تشتت هستیم؛ یعنی نظرات آن‌ها قابلیت نمودارپذیری ندارد. پس نتیجه این است که اعتراضات هدف محتوایی ندارد. 
​​​​​​​
ضیائی با اشاره به این پرسش که  آیا این اعتراضات حول محور واحدی به نام رهبر شکل گرفته است؟ می‌گوید: خیر، مسئولیت این اعتراضات را کسی به عهده نمی‌گیرد و کسی هم عهده‌دار آن نیست؛ چون کانون مدیریت این افراد و حرکات در بین کنشگران نیست و از بیرون سازماندهی می‌شود. وی با بیان اینکه متأسفانه بخش قابل توجهی از جمعیت حاضر درمیدان، نوجوانان و جوانانی از سنین 17 تا 20 سال هستند، می‌گوید:  دلیل اینکه آن‌ها به هرکاری دست می‌زنند، نبود هویت، رهبری و هدف است؛ پس هدف این جریان در عین وجود سمبل‌ها و نمادها اما کور و غیر مفهوم است.  
ضیائی با بیان اینکه در یک تحقیق میدانی به این نتیجه رسیده‌ایم از بدو آغاز انقلاب اسلامی فاصله اعتراضات اجتماعی کشورما به فاصله هر 10 سال بوده است، می‌گوید اینکه چرا از سال 1396 ضربان هجم اعتراضات عمومی افزایش پیدا کرده است، مستقیم به ورود سریع فضای مجازی به زندگی مردم برمی‌گردد. 
وی ادامه می‌دهد: فضای مجازی یک کاتالیزور است. در مبحث سواد رسانه‌ با آداب مصرف رسانه روبه‌رو می‌شویم که به ما می‌گوید هرکسی در طول روز به مقدار مشخصی به دریافت اطلاعات نیاز دارد و درصورت افزایش این داده‌ها آن فرد دچار فقدان عقلانیت و ضعف در تصمیم‌گیری صحیح می‌شود. در این شرایط توهم دانایی در کاربران شکل می‌گیرد و افزایش ورودی‌های ذهن موجب رشد حس دانایی کاذب می‌شود. این کارشناس عملیات روانی و رسانه‌ می‌گوید: چیزی که در رفتار اغتشاشگران ملموس است، مسمومیت رسانه‌ای، توهم دانایی و سوء‌کنترل بر میزان مصرف خبر و رسانه‌ها و در نتیجه ضعف در تصمیم‌گیری و انتخاب‌های هیجانی است.  
وی اضافه می‌کند: معتقدم شاید فیلترینگ مجازی در لحظه خوب باشد، اما  نسخه شفا‌بخش نیست؛ زیرا در سال‌های آینده مخاطب، مستقیم وارد چرخه اتصال و چرش داده‌ها قرار می‌گیرد و در اینترنت 6جی خبری از توان اعمال اثر برای ما نیست.  
وی تأکید می‌کند ما کمتر از هشت سال برای حل تناقضات مدیریت سواد رسانه‌ کشور راه داریم و باید بهترین روش یعنی مدل ارتباط مخاطب را اعمال کنیم. ما برای اینکه روی مخاطب اثر بگذاریم و افکار عمومی را سازماندهی کنیم، باید نسبت به این فضا علم داشته باشیم. متأسفانه فیلترینگ در ذهن مسئولان تنها راه است، ولی حقیقت لزوم آموختن علم ارتباط با افکار عمومی است.
 براساس ویدئوها و تصاویر و خبرهای منتشر شده از سوی رسانه‌ها، رسیدن اغتشاشات تا شامگاه چهارشنبه، ۳۰ شهریور، به دست‌کم ۸۳ شهر منجربه رسیدن آسیب به جان مردم و اموال عمومی شده است. آغاز اغتشاشات از  شهر سقز ،مورخ 
26 شهریور و رسیدن دامنه آن به تهران در 27 شهریور بوده است. بر اساس اخبار منتشر شده در حوزه جغرافیایی، شهرهای کوچک زیادی وارد دایره اغتشاشات شده‌اند و در حوزه رفتاری، در مناطق شمالی کشور شاهد بروز و ظهور خشونت بیشتری از سوی مجرمان بوده‌ایم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه