بازگشت تلویزیون به روزهای خوب با تله‌تئاتر

مدیر مرکز سریال سوره عنوان کرد

بازگشت تلویزیون به روزهای خوب با تله‌تئاتر

وحید پناهلو، مدیر مرکز سریال سوره درباره دلایل انتخاب کتاب «اعترافات کاتب کشته‌ شده» نوشته ساسان ناطق که برای تبدیل به تله‌تئاتر مورد اقتباس قرار گرفته، به خبرنگار ما می‌گوید: این کتاب در هفت پرده منتشر شده و ماجرای روز عاشورا را از نگاه کاتبان خیمه دشمن روایت می‌کند.


​​​​​​​فضای داستان کتاب، لوکیشن و روابط شخصیت‌ها این امکان را فراهم می‌کند که قصه در قالب تله‌تئاتر روایت شود و همین مسئله در انتخابش برای اقتباس بسیار مؤثر بود.
وی در ادامه می‌افزاید: در حالی که آثار زیادی با محوریت عاشورا و امام حسین(ع) ساخته شده اما خاطرم نیست در هیچ یک از آثار تولید شده این واقعه را از نگاه راویان و کاتبان ببینیم و هر آنچه از تاریخ و واقعه عاشورا می‌دانیم حاصل کتابت‌ها و روایت‌هایی است که به دستمان رسیده و به همین دلیل زاویه دید این کتاب برایمان بسیار جذاب بود.
پناهلو در پاسخ به این پرسش که آیا اقتباس‌ها انحصاراً با کتاب‌های سوره مهر خواهد بود یا خیر، می‌گوید: اولویت این است از کتاب‌هایی که ظرفیت و امکان این اتفاق را دارند استفاده کنیم و از 9 اثری که در مرحله نگارش داریم پنج کار اقتباسی است که برای نگارش آن‌ها از آثار سوره مهر و از انتشارات دیگر استفاده کردیم.
وی در واکنش به این پرسش که با توجه به اینکه بیش از یک دهه است تله‌تئاتر در تلویزیون غایب است آیا می‌توان «کاتب اعظم» را آغازی برای بازگشت به دوران ساخت و پخش تله‌تئاتر دانست، می‌گوید: تله‌تئاتر قالبی است که می‌تواند در سریال‌سازی از جهت سرعت تولید، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و قصه‌های متنوع به ما کمک کند. اما اگر بخواهیم سراغ سریال‌سازی مرسوم برویم زمان زیادی می‌برد و هزینه‌های سنگینی خواهد داشت. 
بنابراین در شرایطی که محتوای نمایشی تازه در تلویزیون کم شده و تعداد مخاطب این رسانه به شدت پایین آمده، تله‌تئاتر اگر با توجه به ذائقه امروز ساخته شود، می‌تواند نگاه مخاطب را به خود جلب و تلویزیون را به روزهای خوبش نزدیک کند. ما حتی برای سال‌های بعد هم برنامه‌ریزی کردیم که تله‌تئاتر بسازیم و در مرحله طراحی قصه هستیم. این اتفاق از چند وجه مؤثر است و هم به مسیر سریال‌سازی به صورت جدی و حرفه‌ای کمک می‌کند و هم رنگ و لعاب تازه‌ای به قاب تلویزیون می‌بخشد.

خبرنگار: کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه