دوره کارشناسی ارشد نیاز به بازنگری دارد

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی:

دوره کارشناسی ارشد نیاز به بازنگری دارد

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به بازنگری مقطع کارشناسی ارشد گفت: پیشنهاد کوتاه شدن این مقطع آموزشی ارائه شده است.


‌به گزارش مهر، رضا نقی‌زاده گفت: در کشور ما آمار بیکاری بسیار نگران‌کننده است. برخی از رشته‌ها به دلیل بیکاری در حال از بین رفتن هستند. یکی از رشته‌ها بالای ۷۰درصد دانش‌آموخته بیکار دارد و یا اینکه دانشجویان در رشته‌های غیرمرتبط از آن اشتغال دارند.آن شغل‌ها در حال از بین رفتن هستند و این فقط مختص کشور ما نیست؛ در ایالات متحده و اروپا نیز به همین صورت است.
نقی‌زاده ادامه داد: دیگر به این صورت نیست که رشته‌ای را چهار سال بخوانید و ۴۰ سال از آن استفاده کنید.

ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای
وی گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم ایجاد دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای است.
نقی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر یک رشته ۱۴۰واحد دارد، بر اساس مطالعاتی که در ۱۰رشته انجام داده‌ایم می‌توان این ۱۴۰واحد را کاهش داد؛ یعنی ۴۰واحد آن قابل کاهش است البته این کاهش به معنای حذف نیست بلکه می‌تواند در فرمت اختیاری قرار گیرد.
نقی‌زاده با بیان اینکه ۲۵درصد واحدهای درسی قابلیت کاهش را دارند، افزود: ما می‌توانیم این بسته ۱۴۰ واحد را کوچک و فضا را برای دروس دیگر باز کنیم.

بررسی پیشنهادها برای کاهش در دوره‌های کارشناسی ارشد
نقی زاده گفت: دوره کارشناسی ارشد یک دوره طولانی است و سه سال طول می‌کشد که خیلی در اشتغال و دکترا اثری ندارد؛ باید برای آن تدبیر کنیم.
وی گفت: البته فکرهای اولیه نیز در این خصوص صورت گرفته؛ برخی پیشنهادها برای کوتاه شدن مقطع کارشناسی ارشد بوده است. پیشنهاد دیگر این است به جای تقویت دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، دوره ارشد پیوسته و دکترای مستقیم تقویت شود. ما از دوره ارشد دو هدف داریم؛ یکی ایجاد اشتغال و دیگری نظریه‌پردازی که باید آن را محقق کنیم و این دوره نیاز به بازنگری دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه