ضرورت ایجاد زیرساخت‌های توسعه در شرق مشهد

در دومین نشست خبری شهردار با اصحاب رسانه عنوان شد

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های توسعه در شرق مشهد

شهردار مشهد با اشاره به اینکه سیاست ما از روز نخست، سیاست جاری دولت در کشور و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بوده و هست، عنوان کرد: بودجه شهرداری با پروژه‌هایی که کلنگ‌زنی شده‌اند، همخوانی ندارد و این سبب می‌شود برخی از پروژه‌ها نیمه‌تمام باقی بمانند.


سید عبدالله ارجائی در دومین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال جاری با تأکید بر اینکه وقتی پول برای تزریق به پروژه وجود ندارد و کارگاه نیمه تعطیل می‌شود، چند مشکل ایجاد می‌کند، اظهار کرد: نخستین ایراد، تعدیل نیروهای انسانی است؛ زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند و ما نمی‌توانیم با زندگی و آبروی مردم بازی کنیم. وی افزود: دومین نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن پروژه طولانی شده و مردم دچار مشکل می‌شوند. وی در خصوص اعلام کلان پروژه‌های شهرداری با اشاره به اینکه من اهل زودتراعلام کردن خبرها نیستم در حالی که می‌توانم همه کلان پروژه‌های دوره ششم را اعلام کنم.

شهردار مشهد گفت: یکی از اعضای شورا یکی از پروژه‌های کلان این دوره را خبری کرد که سبب افزایش قیمت 400 هزار تومانی برای هر متر زمین دراین منطقه شد. 
وی در خصوص بودجه‌های شهرداری مشهد، افزود: ما شهرداری را در حالتی تحویل گرفتیم که بودجه محقق شده شهرداری ۲۱ درصد بود. در زمان ورود بنده به شهرداری با مشکلات زیادی همچون تجمع پیمانکاران و بدهی به بانک‌ها مواجه بودیم. قسمتی از بودجه درآمدهای شهرداری معمولاً در سال نخست تغییر دوره به دلیل جابه‌جایی مدیران محقق نمی‌شود و پول نقدی که باید وارد پروژه شود، وارد حقوق و دستمزد می‌شود که این رقم سال گذشته بیش از 100درصد محقق شد.

توسعه نباید به سمت غرب باشد
وی در خصوص رویکرد توسعه‌ای شهر مشهد با تأکید بر اینکه رویکرد توسعه شهر به سمت غرب موجب شده افرادی که از مناطق غرب مشهد برای زیارت به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، ساعت‌ها زمان صرف کنند، افزود: در حال حاضر هیچ‌کس نمی‌داند مرکز شهر کجاست. شهر متوازن نیست. وقتی می‌شود توسعه را درغرب ایجاد کرد، در شرق هم می‌شود ایجاد کرد و توسعه اگر با روند فعلی ادامه پیدا کند، حرم مطهر در حاشیه قرار خواهد گرفت.
وی افزود: پیشران‌های توسعه نباید به سمت غرب مشهد یا حتی مناطق جنوبی مشهد برود. چه ایرادی دارد یک پروژه تجاری، درمانی در نقاط حاشیه شهر مشهد اجرا شود؟ چرا بیش از ۴۰‌سال است که توسعه شهر مشهد به سمت غرب است و اگر این روند ادامه پیدا کند، شهر مذهبی با رویکرد حرم نخواهد بود. در این بین چه موضوعی وجود دارد که ما برای توسعه شهر به سمت شرق مقاومت می‌کنیم؟ 
وی ادامه داد: فاصله آخرین نقطه غربی تا حرم روی نقشه ۱۷ کیلومتر است و این عدد در شرق ۷کیلومتر است؛ یعنی شهر متوازن نیست. شهرک‌های شهید رجایی، باهنر و طرق مناطقی است که باید به توسعه آن‌ها توجه کنیم.
 وی با تأکید بر اینکه طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود، ادامه داد: درهمین خصوص با هماهنگی‌هایی که با استاندار محترم و دستگاه‌های متولی انجام شده، تعدادی از سهم 40 هزار واحدی نهضت ملی مسکن مشهد قرار است در مناطق شرق و حاشیه شهر ساخته شود که در این زمینه همکاری آستان قدس رضوی در واگذاری زمین قابل تقدیر است.

اختیارات محلی برای شهر بین‌المللی 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بودجه مشهد در بحث زیارت، ملی نیست و از دولت به خاطر نگاه ویژه‌ای که به مقوله زیارت دارد، تشکر می‌کنیم، افزود: دولت در حال تسهیل سفر به مشهد است و افزایش زائران را به دنبال خواهد داشت؛ اما باید به توسعه زیرساخت‌های مشهد کمک کند.
وی با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم با اختیارات محلی یک شهر ملی و بین‌المللی را مدیریت کنیم و مشهد را در شأن جامعه جهانی شیعه ببینیم، عنوان کرد: ما از دولت محترم و نمایندگان مجلس می‌خواهیم اختیارات شهرداری تهران را به شهرداری مشهد تسری دهند و دربرنامه هفتم توسعه نگاه ویژه‌ای به مدیریت شهری مشهد داشته باشند.     
وی با بیان اینکه دولت باید برای اعتبارات و بودجه زیارت شهر مشهد برنامه ویژه‌ای داشته باشد، افزود: در بحث زیرساخت‌ها برای فاز یک خط3قطار شهری که به نفع زائران است، حدود 3هزار میلیارد تومان مشخص شده است و 6هزار میلیارد تومان آن همچنان باقی مانده است که در سفر ریاست جمهوری قول پرداخت 2هزار میلیارد تومان داده شد که باز اعلام شده است این اوراق همان اوراقی است که در بودجه 1401 در نظر گرفته شده بود.

افزایش ظرفیت کمپ غدیر برای دهه آخر صفر
وی در خصوص اقدامات شهرداری برای پذیرایی از زائران در دهه آخر صفر عنوان کرد:پویش «هر‌خانه یک زائرسرا» باید تبیین شود و مجاوران در میزبانی از زائران همت بیشتری داشته باشند. بر همین اساس ظرفیت کمپ غدیر از ۵ هزار نفر به ۱۴ هزار نفر خواهد رسید و چند سالن ورزشی و سوله بحران در اختیار ستاد اسکان قرار خواهد گرفت. همچنین چندین سوله و محل اسکان موقت ایجاد خواهد شد و مقرر است در صورت نیاز به کمک حمل و نقل برون‌ شهری با اتوبوس‌های درون‌ شهری برویم.
وی افزود: حدود هزار و 300اتوبوس را وقتی وارد شهرداری شدیم، تحویل گرفتیم. وی با بیان اینکه بین۱۰ تا ۲۰ درصد اتوبوس‌ها در شهرهای مختلف در تعمیرگاه هستند که باید از این هزار و 300 تا کم‌شوند، عنوان کرد: برای تکمیل ناوگان عمومی 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس نیاز داریم که در این دوره در سه مرحله به ترتیب ۸۳، ۲۷ و ۳۳ دستگاه محقق شده است و امیدواریم در پایان دوره این عدد را به هزار برسانیم.وی در خصوص اتوبوس‌های برقی هم گفت: تعدادی اتوبوس برقی نیز در سطح شهر در حال آزمایش است که امیدواریم این آزمایش را با موفقیت سپری کنند. اگر از این اتوبوس‌ها جواب بگیریم، با این اتوبوس‌هایی که محصول کشور خودمان است، وارد قرارداد می‌شویم.

غربالگری؛ عمده‌ترین مشکل معتادان متجاهر
شهردارمشهد مقدس در ادامه در خصوص معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها با بیان اینکه کارتن‌خوابی که معتاد متجاهر نباشد، جمع‌آوری آن وظیفه ماست، گفت: اما وضعیت معتادان متجاهر باید به صورت کار گروهی صورت بگیرد و بهزیستی باید در این زمینه میدان‌داری کند؛ اما مشکل اساسی ما در این زمینه، غربالگری است که باید داشته باشیم.
وی با گلایه از اینکه چرا از سال ۹۰ تاکنون تعداد معتادان، صعودی است و چرا در یک دور باطل افتاده‌ایم و اردوگاه پشت اردوگاه می‌سازیم، اما روش درمانمان را عوض نمی‌کنیم، عنوان کرد: ما معتقدیم روش‌های درمانی به شکل کنونی دیگر جواب نمی‌دهد. برخی معتادان بیشتر از 10 بار دستگیر شده‌اند. راه حل علمی برای چرخه باطل دستگیرشدگان وجود ندارد. ما احساس می‌کنیم عده‌ای نمی‌خواهند این مشکل حل شود. این حلقه باید یک جایی شکسته شود.  

جرم اثبات شود، نخستین نفری هستیم که برخورد می‌کنیم
شهردار مشهد مقدس در خصوص پرونده قضایی تعدادی از کارمندان شهرداری هم گفت: چنین پرونده‌ای وجود دارد و تعدادی ازمدیران این دوره و دوره پیش مرتبط با آن هستند. در مرحله نخست ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم؛ اما اگر اتهامشان ثابت شود نخستین نفر، خودمان با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. ما به دستگاه قضایی اعتماد کامل داریم.
وی همچنین درباره انباشت بدهی‌های شهرداری و فروش املاک با قیمت پایین برای پرداخت بدهی‌ها گفت: در بودجه ۱۴۰۰ میزان فروش دارایی‌های سرمایه‌ای چقدر تصویب شده بود؟ دردوره پیش چقدر از املاک شهرداری را می‌خواستند بفروشند؟ میزانی که در بودجه دیده شده بود برای تأمین اعتبار پروژه‌ها بیش از دو برابر املاک موجود در خزانه شهرداری بود. وی ��فزود: آیا کشش بازار فروش ۵ هزار میلیارد تومان ملک است؟ اینکه می‌گویند مدیریت شهری ملک را ارزان فروخته است، می‌توانید هر دستگاه نظارتی که می‌خواهید، تعیین کنید تا آن را بررسی کند و اگر تخلفی صورت گرفته، با اشد مجازات با آن برخورد کند.

اختلافی بین مشهد و طرقبه وجود ندارد
ارجائی درباره مرزبندی بین طرقبه - شاندیز و مشهد و مناقشات موجود نیز گفت: اختلافی بین مشهد و طرقبه وجود ندارد و اقتصاد این دو شهر به یکدیگر گره ‌خورده است. گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. موضوع اختلاف این دو شهر مربوط به شهرسازی و تقسیمات کشوری است و شهرداری فقط مطالبه‌گراست. به صورت مستمر در حال پیگیری هستیم و امیدواریم این موضوع به زودی حل شود.
شهردار مشهد در ادامه این نشست در خصوص کمبود سرویس‌های بهداشتی با بیان اینکه مسئله سرویس بهداشتی اهمیت زیادی دارد، افزود: همه مسجدها، مدرسه‌ها، مکان‌های عمومی، هتل‌ها و هر جایی که سرویس بهداشتی دارد، باید در اختیار مردم قراربگیرد. در شهرداری نیز حاضر به تأمین مواد شوینده و بهداشتی و نیروی خدماتی برای نظافت سرویس‌ها هستیم. وی افزود: شهرداری حاضر است هر سازنده‌ای که سرویس بهداشتی قابل حمل می‌سازد، از آن خریداری کند. در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم، خواهش کردیم هزار چشمه سرویس بهداشتی به صورت امانی در اختیار ما قرارگیرد.
ارجائی ادامه داد: سرانه فضای سبز باید در مشهد حفظ شده و ارتقا پیدا کند؛ اما سیاست ما کاهش آبیاری فضای سبز با آب شرب است. ما مدیریت بخشی نگری را قبول نداریم. آبیاری فضای سبز باید با پساب صورت بگیرد.
وی همچنین درباره الیت با اشاره به اینکه در این خصوص اختلاف برداشت از قانون وجود دارد، عنوان کرد: ما در مدیریت شهری معتقدیم پارک حاشیه‌ای مشمول قانون نظام صنفی نمی‌شود و خدمات پارکینگ شهرداری با توجه به ادله‌ای که وجود دارد، مشمول نظام صنفی نمی‌شود. 

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه