افزایش ۴۰درصدی جمعیت دانش‌آموزان افغانستانی

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد

افزایش ۴۰درصدی جمعیت دانش‌آموزان افغانستانی


​​​​​​​مهدی فیاضی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مشکل ایجاد شده در خصوص ارائه خدمات به دانش‌آموزان اتباع به افزایش ۴۰ درصدی دانش‌آموزان افغانستان در یک مقطع زمانی چند ماهه برمی‌گردد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سالانه معمولاً حدود ۵۰۰هزار دانش‌آموز افغان در مدارس داشتیم که به دلیل استقرار حاکمیت جدید در افغانستان، موج جدیدی از مهاجرت رخ داد و در مدت چند ماه، ۴۰درصد به تعداد دانش‌آموزان افغان مهاجر در ایران اضافه شد که ما را غافلگیر کرد.فیاضی افزود: در واقع جمعیت نیم‌میلیون نفری دانش‌آموزان افغانستانی به حدود ۸۰۰هزار نفر رسیده است. همچنین برخی از آن‌ها اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند؛ بنابراین آمار دقیقی از آن‌ها و تراکم جمعیتی در برخی از مناطق نداریم. وی عنوان کرد: برخی مهاجران افغان در طرح جامع آمارگیری شرکت نکرده‌اند و این موضوع سبب شده در برخی مناطق، ازدحام و تراکم بسیار افغان‌ها را داشته باشیم که ظرفیت پذیرش ندارند.
باید برای این تعداد دانش‌آموز در نزدیک‌ترین مکان ممکن جایابی صورت گیرد؛ برخی از مهاجران افغان حتی برگه حمایت تحصیلی را هم نمی‌گیرند و به طور مستقیم به مدارس مراجعه می‌کنند که موجب ایجاد چالش می‌شود.
فیاضی گفت: در حوزه آموزش و پرورش آمادگی استقبال از دانش‌آموزان افغان را داریم اما اولیا باید محل اسکان خود را در حاشیه کلانشهرها نگذارند. اکنون ظرفیت در استان‌های قم و  خراسان رضوی و شهرستان‌های استان تهران اشباع شده است. وی ادامه داد: آمایش سرزمینی مهاجران افغان، حضور در سامانه آمارگیری و دریافت برگه حمایت تحصیلی از وزارت کشور در جایابی این‌ افراد کمک می‌کند و باید دقت شود ۴۰درصد در چند ماه به این ظرفیت اضافه شده است، درحالی که خود آن‌ها هم تلاش نکردند آمار دقیقی از خود ارائه دهند.
با این حال، سازمان نوسازی مدارس در جاهایی که تراکم جمعیت افغانستانی‌ها بالاست طرح‌های ناتمام را با سرعت بیشتر تمام می‌کند تا ظرفیت فیزیکی رخ دهد و امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه