نیاز تلویزیون به نگاهی نو

یک کارشناس رسانه از پوست‌اندازی در رسانه ملی می‌گوید

نیاز تلویزیون به نگاهی نو

رهبر انقلاب اسلامی در بند چهاردهم ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم بر تقویت کارایی و اثربخشی رسانه ملی در گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و مواجهه مؤثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان تأکید کردند. درباره عملکرد تلویزیون در این راستا با ایزد مهرآفرین، منتقد و کارشناس رسانه گفت‌وگو کردیم.


او با بیان اینکه رهبری بارها بر اهمیت حوزه سینما و رسانه تأکید کردند در حالی که عملکرد دولت‌ها و مدیران رسانه ملی دقیقاً برعکس بیانات رهبر انقلاب است، می‌گوید: آنچه در تولیدات سینمایی و تلویزیونی می‌بینیم، شباهت صوری و ظاهری به گفتمان فرهنگ ایرانی- اسلامی دارد ولی در واقعیت، روز به روز شاهد ریزش مخاطبان تلویزیون هستیم. او می‌افزاید: یک نظام رسانه‌ای زمانی می‌تواند  پویا، فعال و اثرگذار باشد که مخاطب داشته باشد ولی زمانی که با چالش ریزش مخاطب مواجه است، اثرگذاری معنا ندارد. 
وی به کمبود برنامه‌سازان خوب و ضعف تولیدات تلویزیونی اشاره می‌کند که منجر به افتادن رسانه ملی در سراشیبی شده و می‌گوید: در سال‌های اخیر، تلویزیون مرجعیت و اثرگذاری خودش را از دست داده و قدرت رقابت با شبکه‌های اجتماعی و شبکه نمایش خانگی را ندارد به همین دلیل از سر استیصال در پی حذف رقیبان خود است. در واقع ساترا، عنوان سازمانی تنظیم‌گر را یدک می‌کشد اما در عمل به دنبال حذف رقباست.
مهرآفرین با تأکید بر اینکه رقابت موجب پویایی می‌شود، خاطرنشان می‌کند: تلویزیون امکانات بسیار وسیع‌تری در مقایسه با شبکه نمایش خانگی دارد اما کج‌فهمی و بدسلیقگی مدیران رسانه ملی سبب شده امروز به ندرت شاهد تولید برنامه‌ها و سریال‌های خوب از رسانه ملی باشیم. برنامه‌های پربیننده‌ای همچون «خندوانه» و «عصر جدید» هم بر مدار سازندگانشان می‌چرخند نه تصمیم مدیران سازمان.
وی معتقد است مدیران و تصمیم‌گیران تلویزیون نسبت به رسانه و مخاطب، آشنایی ندارند در حالی که گستردگی امکانات و وسعت مخاطب تلویزیون از همه رسانه‌ها بزرگ‌تر است ولی امروز در حال تهی شدن از مخاطب است.
این منتقد سینمایی یادآور می‌شود: تلویزیون به پوست‌اندازی و نگاهی نو در برنامه‌سازی و سریال‌سازی نیاز دارد تا با احترام به سلیقه‌های مختلف بتواند مخاطب بیشتری را جذب کند و تا زمانی که نگاه مدیران تلویزیون، حذف رقیبان باشد راه به جایی نمی‌برد.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه