کارگردانی که فیلم جشنواره‌پسند نمی‌سازد

درباره هومن سیدی و جایزه بهترین فیلم افق‌های ونیز

کارگردانی که فیلم جشنواره‌پسند نمی‌سازد

فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته «هومن سیدی» در آیین پایانی این دوره از جشنواره ونیز، جایزه بهترین فیلم بخش افق‌ها  را از آن خود کرد و جایزه بهترین بازیگر مرد هم به خاطر بازی در این فیلم به «محسن تنابنده» رسید.


سیدرضا اورنگ، منتقد سینمایی درباره تأثیری که این جایزه در مسیر فیلم‌سازی این کارگردان می‌گذارد به خبرنگار ما می‌گوید: هومن سیدی، کارگردانی خلاق و بااستعداد است ولی هنوز استقلال فکری را در آثارش پیدا نکرده یعنی همان طور که نگاه خودش را در آثارش دارد از جاهای دیگر هم برداشت می‌کند، در واقع هومن سیدی هنوز به آن نگاه مستقلی که از او انتظار می‌رود، نرسیده است ولی مسیر کاری‌اش نشان از تلاش برای رسیدن به آن استقلال فکری و هنری دارد.
او ادامه می‌دهد: جایزه ونیز در دیده شدن فیلم جدید او بی‌تأثیر نیست اما بسیاری از فیلم‌ها هم بودند که جایزه‌های سینمایی گرفتند اما در اکران موفق نبودند. فیلم‌های ایرانی زیادی در جشنواره‌های ونیز، کن یا برلین جایزه گرفتند اما در اکران‌های داخلی فروش خوبی نداشتند یا اصلاً اکران نشدند.
اورنگ با رد این فرضیه که هر فیلمی جایزه جهانی بگیرد پس فروش خوبی در اکران سینمایی دارد، خاطرنشان می‌کند: هومن سیدی کارگردانی نیست که فیلم جشنواره‌پسند بسازد. اینکه فیلمی به جشنواره‌ای دعوت شود و جایزه بگیرد خوب است اما اینکه کارگردانی با دیدگاه سیاست‌گذاران جشنواره‌ها، فیلم بسازد، آسیب‌زاست یعنی کارگردان اصلاً استقلال فکری ندارد و از این دست کارگردان‌ها کم نداریم که موفق هم نبودند. 
این منتقد سینمایی اضافه می‌کند: هومن سیدی اگر مسیر درستی که در فیلم‌سازی طی کرده را ادامه دهد می‌تواند به استقلال فکری و هنری خودش دست پیدا کند و این جایزه هم سکوی پرشی برای اوست نه اینکه فیلم جشنواره‌پسند بسازد بلکه فیلمی بسازد که حرفی برای گفتن داشته باشد و نظر تماشاگران را جلب کند.
وی با بیان اینکه جشنواره ونیز، حاشیه‌های جشنواره کن را نداشت یادآور می‌شود: صحبت‌هایی که از سوی کارگردان‌ها و بازیگران حاضر در این جشنواره زده شد، معقولانه بود مثلاً مانی حقیقی در این جشنواره به درستی اشاره کرد که از آن‌ها درباره فیلم و سینما سؤال بپرسند نه سیاست و سانسور.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه