کودتای ارتش اوکراین محتمل است؟

کودتای ارتش اوکراین محتمل است؟

علی اکبر فرازی، سفیر پیشین ایران در رومانی و مجارستان

جنگ اوکراین به معنای واقعی گره خورده است. در حالی که هیچ افق مثبتی برای پایان نبرد دیده نمی‌شود، نبود راهی جایگزین و میانه برای پایان دادن به بحران به‌گونه‌ای که طرفین راضی شوند هم بر دشواری مسئله افزوده است.


​​​​​​​در این بین این روزها یک گمانه مهم مطرح است؛ کودتا در ارتش اوکراین علیه ولودیمیر زلنسکی. چندی پیش دیمیتری مدودف، رئیس جمهور پیشین روسیه به‌صراحت از این موضوع سخن گفت. دو روز پیش هم رئیس‌جمهور بلاروس که از متحدان اصلی ولادیمیر پوتین است با اشاره به این موضوع مدعی شده ارتش اوکراین علیه رئیس‌جمهور کودتا می‌کند. «الکساندر لوکاشنکو» با بیان این ادعا که میان نیروهای مسلح و دولت شکاف ایجاد شده، گفت: جنگ در اوکراین به زودی به پایان می‌رسد. اما کودتای ارتش اوکراین تا چه حد محتمل است؟
با فرسایشی شدن جنگ، این روزها گمانه‌های مختلفی درباره پایان جنگ مطرح است. در مورد اوکراین هم دید این است که این کشور قربانی سیاست‌های جنگ‌طلبانه واشنگتن است. اتحادیه اروپا نیز قربانی است، چرا که از جنبه‌های مختلف زیر فشار قرار گرفته است. اما زمستان سخت موضوعی است که این روزها تصمیم‌سازان اروپایی نمی‌توانند دربرابر آن بی‌تفاوت باشند. در این محیط پرهیاهو ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به مهره خوبی در بازی شطرنج آمریکا برای منطقه تبدیل شده و به بهترین شکل برای آن‌ها خوش‌رقصی می‌کند. این مسئله کسانی که در اوکراین و اروپا به صلح چشم دوخته‌اند را به‌شدت نگران کرده است.
در این محیط مسئله احتمال کودتا در ارتش اوکراین مطرح می‌شود. اگر چه بیان این مسئله از زبان طرفداران کرملین می‌تواند تا حدی به پروپاگاندای مسکو علیه کی‌یف مرتبط بوده و یا حتی پیامی برای روحیه دادن به نیروهای روسی قلمداد شود با وجود این، احتمال بروز آن هم منتفی نیست. اروپا به‌خوبی دریافته اگر اوضاع را مدیریت نکند به‌زودی هم جنگ را باخته و هم محیط داخلی خود را بیش از پیش آشفته می‌سازد. پس کنار زدن زلنسکی حداقل برای اروپا می‌تواند یک گزینه باشد تا در مراحل بعد، راهی برای رسیدن به تفاهم نسبی با پوتین بیابند. پس اگر چنین تغییری روی دهد با رضایت اروپا بوده به نفع آن‌ها خواهد بود. البته که روسیه نیز از این مسئله نفع خواهد برد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه