«تاج»‌گذاری در مه

«تاج»‌گذاری در مه

جواد رستم‌زاده

شب کابوس‌وار تعلیق فوتبال ایران با تعبیر خواب‌های تازه تاج برای ریاست فدراسیون صبح شد.


​​​​​​​ مهدی تاج با چندین پرونده باز و پس از خوب شدن ناگهانی قلب بیمارش! در مقام سکانداری مدیریت فدراسیون فوتبال قرار است برگی تازه به تاریخ ورزش ایران اضافه کند. فوتبال ایران در آستانه برگزاری جام جهانی داغ قطر در پیچی تاریخی قرار گرفته که می تواند آوار و آبرو را برای ورزش ایران به همراه داشته باشد. تیم ملی با توجه به اتفاقات قبلی و مدیریت نشدن شرایط اخیر در وضعیت بغرنجی قرار دارد. شکاف عمیق بین ستاره‌های تیم ملی، بازی‌های دوستانه برگزار نشده و روزهای پرابهام برای کادرفنی، تصمیم‌گیری‌های سختی را مقابل تاج قرار داده است.او که با عبور از آتش ویلموتس دوباره وعده آوردن کی‌روش را داده است، در عملیاتی ضربتی باید تیم ملی را با مشخص کردن وضعیت اسکوچیچ به ساحل آرامش برساند. اگر قرار است کی روش برگردد همین امروز برگردد و کارش را برای موفقیت تیم ملی شروع کند.اگر قرار است تیم ملی تدارک جدیدی داشته باشد، همین امروز باید برنامه آن اجرایی شود.
چه بخواهیم و چه نخواهیم آبروداری در جام‌جهانی و حماسه‌سازی مقابل انگلیس و آمریکا آمال و آرزوی همه فوتبالدوستان ایرانی است و تاج باید کار ناتمام خود را در دوره قبلی تمام کند. فوتبال ملی ما مدت‌هاست در حسرت المپیک است و اگر مرد اصفهانی می خواهد گردوغبار آوار ویلموتس را از ذهن همه پاک کند، باید تیم ملی امید را به المپیک برساند. فوتبال ملی و باشگاهی ما در عرصه‌های بین‌المللی دچار انزوا شده و این همتی عالی را در کنار روابطی دیپلماتیک می‌طلبد که از بحران بی‌‌هویتی به‌خصوص در عرصه باشگاهی خارج شویم.
استقلال و پرسپولیس در راستی‌آزمایی AFC مردود شده اند و با وجود این همه سرمایه انسانی از رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا حذف شده‌اند. تیم‌ملی مدت‌هاست در آسیا قهرمانی نداشته و در رده تیم‌های پایه همچنان با ناکامی عجین هستیم.
خیلی‌ها برگ برنده تاج را در انتخابات ضریب بالای نفوذ او در کنفدراسیون فوتبال آسیا و ارتباط خوبش با رئیس فیفا می‌دانند اما اتفاقاً تا امروز آنچه از او ندیده‌ایم همین استفاده از ضریب نفوذ و ارتباط خوب در مجامع بین‌المللی است. امید می‌رود در دور جدید ریاست دوساله وی فوتبال ملی و باشگاهی بتواند از این مواهب حتی برای تأمین شدن منافع تاج و دارو دسته‌اش هم شده سود ببرد.
نکته قابل اعتنای دیگر در مورد دوران تاج حتماً و قطعاً رفع موانع ورود VAR به فوتبال ایران است.تا زمانی که گرهVAR  باز نشود فوتبال ما در بحث داوری‌ها دچار چالش‌های شدید است و فاصله‌اش با فوتبال روز دنیا بیشتر از قبل خواهد شد. اکنون بسیاری از میزبانی‌های بین‌المللی ما بر سر مسئله VAR از دست می رود و داوران بین‌المللی ما چون برگ‌های پاییزی در فهرست‌های بین المللی دچار خزان می شوند.در کنار همه این‌ها شاید انتظار اصلی فوتبال باشگاهی از رئیس فدراسیون پایان دادن به قصه هزار و یک شب حق پخش و تبلیغات محیطی است. پرواضح است که حل مسئله حق پخش با استفاده از اهرم‌های نامرئی که تاج در اختیار دارد به طور دومینو وار بسیاری از موانع کسب مجوز حرفه ای توسط باشگاه ها را مرتفع می‌کند.
نظرات در مورد بازگشت تاج به صندلی ریاست خیلی متفاوت است. مثبت، منفی، باتردید، بابدبینی و باخوش‌بینی. با همه این‌ها آنچه سبب امیدواری است تجربه‌ای است که او و تیمش در بحران های حل شده و حل نشده گذشته کسب کرده اند و احتمالاً نباید دچار آزمون و خطا در این پست شوند.شکست در پروژه پرهزینه ویلموتس و خرج‌هایی که روی دست بیت المال گذاشتند امیدواریم درس عبرتی برای خودشان شده باشد. باورم این است حالا که تاج موفق شده به هر طریقی بدون محاکمه به صحنه برگردد و اکثریت آرا را کسب کند برای موفقیت درجام جهانی و میادین بین‌المللی باشگاهی همه باید از امروز در یک جبهه با تهدیدهای خارجی بجنگیم و برای بدست آمدن فرصت‌ها بدون کینه به هم پاس گل بدهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه