کاهش ۴۰درصدی ورودی آب سد بارزو شیروان

کاهش ۴۰درصدی ورودی آب سد بارزو شیروان


​​​​​​​مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان در خراسان شمالی گفت: ورودی آب سد بارزو این شهرستان با توجه به کاهش بارندگی در پنج ماه نخست سال‌جاری به مدت مشابه سال گذشته ۴۰درصد کاهش یافت.
اسحاق خسروپناه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در این مدت ۱۲میلیون مترمکعب آب وارد سد بارزو شده است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۲۰میلیون مترمکعب بود.
وی افزود: خراسان شمالی سال کم آبی را پیش رو دارد و این خشکسالی‌ها همچنان ادامه دارد بنابراین با پیش‌بینی‌های انجام شده، پاییز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال۲۰درصد کاهش بارندگی خواهیم داشت.
خسروپناه با بیان اینکه امسال ممنوعیت کشت بهاره کمک بزرگی به کشاورزی کرد، گفت: خشکسالی‌ها موجب کاهش ورودی آب به مخازن سدها شد و ضرورت دارد مدیریت مصرف آب همچون کشت بهاره در دستور کار قرار گیرد تا دچار بحران نشویم.
وی با اشاره به اینکه تأمین آب شرب از اولویت‌های اصلی در این شهرستان محسوب می‌شود، تصریح کرد: امسال ۱۳میلیون مترمکعب آب از محل سد بارزو شهرستان رها‌سازی شده و تحویل آب به کشاورزان از ۲۰ آبان سال‌جاری به مدت یک‌ماه انجام می‌شود.
سد بارزو شیروان، پس از سد شیرین‌دره مانه‌وسملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می‌آید که توان ذخیره‌سازی مخزن آن ۹۲میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد 5/8 میلیون مترمکعب است.
سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد که در سال۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب‌های فصلی و تأمین قسمتی از آب صنعت، 
شرب شهر شیروان و کشاورزی 
اراضی به بهره‌برداری 
رسید. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه