«ملاعباس تربتی» عارف اهل کشف و کرامت

«ملاعباس تربتی» عارف اهل کشف و کرامت

مقدم    


ملاعباس راشد تربتی كاریزكی معروف به ملاعباس تربتی و حاج آخوند؛ روحانی، واعظ و عارف قرن‌های سیزدهم و چهاردهم است. وی در سال۱۲۵۰خورشیدی در شهر زاوه متولد شد و تا حدود 40 سالگی ساكن آنجا بود.
و در تربت حیدریه و حوزه علمیه مشهد، فقه، اصول و فلسفه آموخت. استاد برجسته او در علوم عالی، علی‌اکبر مجتهد تربتی (نماینده آخوند خراسانی) بود. وی در دوران عمر پربرکتش، خدمات ارزنده‌ای در راستای ترویج معارف و علوم اسلامی داشته و شاگردان بسیاری تعلیم داده است.
ملاعباس به کار و زراعت نیز اشتغال داشت. در عین حال آنچه مشهور بوده اهل کشف و کرامت و در بحث و فقاهت نیز سختکوش بود. وی به شاهنامه نیز علاقه‌مند بود و گاهی ابیاتی از آن را با گریه می‌خوانده است. او در مقابل فعالیت‌های دینی و مردمی خود هرگز مزد نمی‌گرفت. مردم برای دادخواهی و شکایت از خان‌ها به او رجوع می‌کردند و او سعی در رفع گرفتاری آن‌ها داشت. جامه کرباس و گیوه کارگری می‌پوشید. استاد فروزان‌فر که او را دیده بود وی را چنین توصیف کرده ‌است: «دنیا به دور این مرد نگشته است».
آقاحسین قمی درباره وی گفته است: «حاج آخوند نه فقط از خوبان عالم اسلام بلکه از خوبان دنیاست».
خدمات وی در جریان زلزله۱۳۰۱ تربت حیدریه معروف به زلزله خرق و غوزان، منجر به ارسال پیغام آمریکایی‌ها و ابلاغ تلگراف تشکر رئیس‌الوزرای وقت احمدشاه (مستوفی الممالک یا مخبرالسلطنه) به وی شد. هرچند وی در این زلزله، کمک‌های نقدی ارسالی آمریکایی‌ها را نیز نپذیرفت و رد کرد.
ملاعباس تربتی ۲۴مهر ۱۳۲۲ خورشیدی دار فانی را وداع گفت و پیکرش در صحن آزادی حرم مطهر رضوی دفن شد. کنگره بزرگداشت حاج آخوند در سال ۱۳۸۶ برگزار شد.
خانه آخوند ملاعباس راشد تربتی در روستای «کاریزک ناگهانی»، به عنوان مکان گردشگری شهرت بسیاری دارد. این خانه با مساحت 300 متر، در دوره قاجار ساخته شده و دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه