«یامان داغی» مأمن آخرین جنگل‌های بلوط

«یامان داغی» مأمن آخرین جنگل‌های بلوط


​​​​​​​یامان داغی که یکی از زیباترین مناطق کوهستانی شمال خراسان بوده و آخرین جنگل‌های بلوط شرق ایران را در خود جای ‌داده است، در جنوب روستای نمونه گردشگری درکش در ۲۵کیلومتری جنوب شهر آشخانه و در مسیر بجنورد - جنگل گلستان قرار گرفته است. واژه یامان داغی در زبان ترکی معادل کوه سخت است. ارتفاع قله آن حدود ۲هزارو۵۰۰ متر و یکی از بلندترین ارتفاعات شهرستان آشخانه است.
این منطقه دارای پوشش گیاهی گسترده و به لحاظ تنوع گیاهی، در خراسان مــقام نخست را دارا بوده و شامل جنگل‌های تنک، نیمه انبوه و انبوه است اما به دلیل آب‌وهوای کوهستانی و زمستان‌های سرد، جمعیت ساکن ندارد.
جنگل‌های هیرکانی که تنها بازمانده این گونه منحصربه‌فرد در شرق کشور است، با پوشش غالب بلوط، مازو، راش، کرکو 
و…، کوهستان مرتفع با قلل متعدد و قله قوالی با ارتفاع 2هزارو900 متر، چشمه‌سارها، دره‌ها و مناطق ییلاقی گولک، نرگزلی، کشگربه، ترناولی و دره‌های سرسبز و انبوه ناله‌خونی، خالدار، زو و چشمه‌های معروف این منطقه شامل گولک(کوچک و بزرگ)، نرگس لو، چشمه بید و رودخانه کندرزو ازجمله جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری این منطقه هستند که در زمینه گردشگری کوهستان، صخره‌نوردی، گردشگری ورزشی و مهیج، قابلیت سرمایه‌گذاری و جذب گردشگران را دارد.
یکی از مسیرهای صعود به قله یامان داغی، از روستای زیبای درکش است که در ۶۵کیلومتری جاده بجنورد- گرگان واقع ‌شده است. مسیر معمول دیگر برای صعود از روستای جوزک در محدوده همین جاده و کمی بالاتر است.
 البته شیب‌های تند این قله، صعود را برای افراد مبتدی کمی سخت و سنگین می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه