یک بام و دو هوای آنکارا

یک بام و دو هوای آنکارا

دکتر رضا عابدی گناباد

تحولات اخیر در سیاست خارجی ترکیه و سخن گفتن از نزدیکی به دمشق نشان‌دهنده آن است که دولت اردوغان به این نتیجه رسیده تغییر در ساختار و دولت سوریه امکان‌پذیر نیست و با واقعیت قضیه در سوریه کنار آمده‌است.


​​​​​​​از طرف دیگر، دارای مرز مشترک طولانی با سوریه است. دغدغه‌های امنیتی ترکیه هم برای این کشور مهم است. آن‌ها نگران وضعیت کردها در ترکیه‌اند. از نظر جمعیتی، بیشترین جمعیت کردها در ترکیه است. 13استان این کشور در شرق و جنوب شرقی این کشور بیشتر کردنشین‌اند. ترکیه متوجه شده این نگرانی‌ها از طریق نظامی قابل تأمین نیست و پیش از این هم این کشور سه بار به نقاط مرزی سوریه حمله کرده و به نتیجه نرسیده بود. آنکارا متوجه شده تنها راهی که می‌تواند دغدغه‌های امنیتی را کاهش دهد این است که بتواند با حکومت سوریه تفاهم‌هایی داشته باشد.
اما از سوی دیگر نباید از یاد برد آنکارا همیشه سیاست خارجی نوسانی و پاندولی داشته و در مقاطع مختلف بازی‌های متعددی را همزمان در سیاست خارجی تعقیب کرده است. همزمانی نزدیکی روابط آنکارا- دمشق و گرم‌تر شدن روابط ترکیه – اسرائیل نشان‌دهنده آن است که ترک‌ها به دنبال این هستند عقب‌نشینی تدریجی در سوریه را برای افکار عمومی داخل کشور خود توجیه کنند. افکار عمومی ترکیه موافق گسترش روابط با رژیم صهیونیستی نیست. اردوغان به دنبال آن است این مسئله را مطرح کند که ترکیه در حال ایجاد توازن منطقه‌ای است و اظهار می‌کند از یک طرف در حال نزدیک شدن به سوریه و محور مقاومت است تا بتواند اختلافات خود را کاهش دهد و همزمان با رژیم صهیونیستی هم کار می‌کند تا در صورت نیاز به میانجی، بتواند مشابه نقش مصر در بحران غزه، نقش‌آفرینی کند که این‌ها برای مصرف افکار عمومی داخل ترکیه است.
روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه روابط دامنه‌داری است و از نظر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و توریستی روابط طولانی دارند. 
حتی زمانی که روابط آنکارا با رژیم صهیونیستی متلاطم بود مانند زمان کشتی «ماوی مرمره» که اردوغان می‌خواست با کارت فلسطین بازی کند نیز شاهد اوج و گسترش روابط اقتصادی و امنیتی ترکیه با رژیم صهیونیستی بودیم. الان نیز با توجه به پیش رو بودن انتخابات در ترکیه در سال 2023 و اینکه شرایط اقتصادی این کشور شرایط مناسبی نیست می‌خواهد با استفاده از کارت رژیم صهیونیستی، از حمایت کشورهای غربی و اتحادیه اروپا، آمریکا و لابی صهیونیستی استفاده و منافع اقتصادی را برای ترکیه فراهم کند و با ارتقای وضعیت اقتصادی بتواند در شرایط انتخاباتی موفق‌تر باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه