دست‌های خاطره‌ساز

درباره «میر حسن ارژنگ نژاد» مجسمه‌ساز نامدار مشهدی

دست‌های خاطره‌ساز

میرحسن ارژنگ‌نژاد، مجسمه‌ساز و نقاش مشهدی خالق مجسمه‌های مشهور آرش کمانگیر در کاخ سعدآباد تهران و تندیس فردوسی در میدان فردوسی مشهد ۲۵ مرداد ماه در پی ابتلا به کرونا غریبانه درگذشت‌.


ارژنگ‌نژاد در سال ۱۳۰۰ در شهر مشهد به دنیا آمد و دوره دبستان را در دبستان عنصری همین شهر گذراند اما پس از فوت پدر و مادرش ترک تحصیل می‌کند و به تهران می‌رود تا در کارگاه مجسمه سازی پسرخاله اش، غلامرضا‌رحیم زاده ارژنگ شاگردی کند. خودش درباره این کارگاه گفته است: «ما مجهزترین کارگاه برنزریزی و ریخته گری را در تهران داشتیم».
مدتی پس از کوچ به تهران دوباره روی نیمکت مدرسه می‌نشیند تا سال‌ها بعد بشود دانشجوی رشته نقاشی و مجسمه سازی در دانشگاه کی‌ف شوروی سابق. او برای تحصیل و کسب تجربه بیشتر در رشته مورد علاقه‌اش به ترکیه، لبنان، فرانسه و ایتالیا سفر می‌کند و به صورت مستمع آزاد در کلاس‌های رشته مجسمه سازی دانشگاه آنکارا تحصیل می‌کند و در فرانسه به کلاس‌های دانشگاه بوزار پاریس می‌رود.
نخستین کارش، ساخت یک مادیان با کره اش به سفارش دکتر میمندی نژاد بود که برای دانشکده دامپزشکی تهران انجام داد.  
ساخت سردیس ۱۲ تن از مشاهیر و بزرگان ایرانی مانند اشک اول، نادر شاه افشار، یعقوب لیث صفاری، خواجه نصیرالدین طوسی، رودکی سمرقندی و… که در پارک ملت مشهد قرار دارد، از آثار این هنرمند است. او در سال ۱۳۴۵ ساخت این سردیس‌ها را از شهرداری مشهد سفارش می‌گیرد که برای چهره‌نگاری و ساخت ماکت، مطالعه‌ای چندماهه را شروع می‌کند تا بتواند براساس نژاد هر چهره، دوره زیست و جغرافیایی که در آن زندگی می‌کرده، فرم صورت و حتی لباس آنان را بازسازی کند.  
مجسمه آرش کمانگیر در کاخ سعدآباد تهران و مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی در میدان فردوسی مشهد که در سن 38 سالگی استاد ساخته شده  از شاخص‌ترین آثار استاد ارژنگ است. نیم‌تنه یپرم‌خان در موزه کلیسای ارامنه در جلفای اصفهان، نیم‌تنه جبار باغچه‌بان در مدرسه ناشنوایان تهران، نیم‌تنه لیمجی مانوکچی زرتشتی در مدرسه انوشیروان تهران، نقش ‌برجسته بهرام گور و خسرو پرویز در ورودی کاخ ابیض و مجسمه حیوانات در محوطه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از آثار دیگر این هنرمند است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه