«پوستین‌دوز» غاری شگفت‌انگیز در روستای متروک

«پوستین‌دوز» غاری شگفت‌انگیز در روستای متروک

«پوستین‌دوز» نام یکی از روستاهای متروکه شهرستان شیروان است که شاید چیز زیادی برای دیدن نداشته باشد، اما غاری به همین نام در 3 کیلومتری آن، این منطقه را به یکی از مقاصد اصلی طبیعت‌گردان و غارنوردان بدل کرده است.


پوستین‌دوز که از جمله غارهای معروف خراسان شمالی است، در فاصله 32کیلومتری شهر شیروان و 6 کیلومتری شمال شرقی شهر لوجلی در دامنه کوه‌های «امام حاضر» قرار گرفته است. دهانه تقریباً بزرگ و گنبدی‌ شکل‌ غار 3 متر ارتفاع‌ و 4متر عرض‌ دارد و قندیل‌های نوظهور از جوان بودن آن حکایت دارد. درون غار مرطوب و خاک آن زرد است به نحوی که غارنوردان پس از خارج شدن از غار، کاملاً زرد زعفرانی جلوه می‌کنند.
محوطه‌ درون‌ غار به گونه‌ای‌ است‌ که‌ باید به صورت‌ سینه‌خیز در آن‌ حرکت‌ کرد و پیچ ‌‌و خم‌های‌ درون‌ غار به‌ حدی‌ است‌ که‌ بدون‌ نخ‌کشی‌ و راهنما، گردش‌ در آن‌ غیرممکن‌ است‌. طول‌ غار 120 متر و بازدید از آن‌ حدود دو ساعت‌ به‌ طول ‌می‌انجامد.
ساختمان غار در ابتدا شبیه تونل تقریباً بزرگی به ابعاد تقریبی 10 متر و ارتفاع 6 متر است و سپس به سه شعبه اصلی تقسیم می‌شود که درست در مقابل ورودی غار قرار دارند. 
یکی از شعبات که در سمت راست بقیه قرار دارد، راه اصلی غار است و آن دو راه دیگر پس از حدود 15 متر بسته می‌شود.
غار پوستین‌دوز با وجود انشعاب‌های فراوان و حفره‌های به هم پیوسته و پیچ ‌در پیچ، غارنورد را دچار سردرگمی می‌کند و برای افراد ناوارد و غیرفنی، بازدید از این غار بدون راهنما و نخ‌کشی، دشوار و خطرناک است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه