اجرای 5 تعزیه حسینی در نقاط مختلف مشهد

اجرای 5 تعزیه حسینی در نقاط مختلف مشهد

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: همزمان با دهه نخست محرم پنج نمایش تعزیه حسینی در پنج نقطه از شهر مشهد در حال اجراست.


​​​​​​​کریم جشنی افزود: اجرای این نمایش‌ها از ابتدای هفته گذشته همزمان با آغاز ماه محرم در قالب سوگواره عاشورایی آغاز شده و هر شب ساعت ۱۹ به اجرا درمی‌آید.
وی اضافه کرد: نمایش‌های تعزیه‌ای با همکاری شهرداری مشهد، انجمن هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیج تعزیه‌داران استان در بوستان اردیبهشت، بوستان کوهسنگی، گود کشتی شهید بابانظر، بوستان جهانشهر و رودپارک اجرا می‌شود.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: از دهه دوم محرم تا پایان ماه صفر نیز چهار نمایش صحنه‌ای شامل «نیمه شب خورشید، کاروان، دلبسته، خورشید بر نیزه» در سه سالن اصلی تئاتر شهر، فرهنگسرای غدیر و فرهنگسرای ترافیک به اجرا گذاشته خواهد شد.
جشنی به اجرای تئاتر «شیرعلی» در سوگواره عاشورایی «زیباتر از غم» در مشهد اشاره کرد و گفت: این تئاتر را هنرمندان جهاد دانشگاهی به مدت سه شب در تالار فردوسی مشهد در روزهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مرداد ماه به روی صحنه خواهند برد.
بیشتر گروه‌های تعزیه‌خوان خراسان رضوی در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، کاشمر، گناباد، بردسکن، کوهسرخ، خلیل‌آباد، جوین، جغتای، فیروزه و صالح‌آباد هستند و اغلب در روستاها فعالیت دارند.
تا چند سال اخیر برخی گروه‌های تعزیه‌خوان مشهور در شهرهایی مانند کاشمر، سبزوار و نیشابور حضور یافته و تعزیه اجرا می‌کردند. مرحوم میرزای شاهرودی، برادران رجب‌زاده، برادران قربانی و... از خانواده‌هایی بودند که در خراسان رضوی تعزیه‌خوانی می‌کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه