«پروفسور مهدی بلالی» پدر سم‌شناسی ایران

«پروفسور مهدی بلالی» پدر سم‌شناسی ایران

مقدم    

پروفسور مهدی بلالی مود پزشک و پژوهشگر نمونه کشور به «پدر سم‌شناسی ایران» معروف است و از جمله متخصصان بنام و مشاهیر ماندگار خطه خراسان به شمار می‌رود.


پروفسور مهدی بلالی مود علاوه بر اینکه عضو فرهنگستان علوم پزشکی و از اعضای هیئت مؤسس و رئیس هیئت مدیره انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های کشور بود، عضویت دائم آکادمی علوم جهان، دبیر منطقه‌ای مدیترانه فدراسیون جهانی سم‌شناسی بالینی و مراکز کنترل سموم و همچنین عضو کمیته برنامه‌ریزی ایمنی شیمیایی و سم‌شناسی (IPCS) سازمان بهداشت جهانی نیز بوده است.
از سوی دیگر وی سمت ریاست جامعه سم‌شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه و همچنین نایب رئیسی شورای علمی مشورتی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (لاهه، هلند) را هم داشته است.
مهدی بلالی مود پانزدهم شهریورماه ۱۳۲۱ خورشیدی در منطقه مود شهرستان بیرجند متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاهش، راهی تهران شد و لیسانس شیمی و دکترای پزشکی را از دانشگاه تهران گرفت. او در سال ۱۳۵۱ به عنوان مربی پزشکی قانونی و مسمومین دانشکده پزشکی مشهد استخدام و مشغول به کار شد و سپس به سمت استادیاری و سرپرستی بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) منصوب شد. او در تیرماه ۱۳۵۷ برای گذراندن دوره تخصصی سم‌شناسی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورگ، عازم انگلیس شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دکترای تخصصی با درجه ممتاز در رشته فارماکولوژی و سم‌شناسی بالینی را دریافت کرد و علاوه بر سمت استادیاری این دانشکده، در مرکز درمان مسمومین بیمارستان سلطنتی ادینبورگ مشغول به  کار شد. او اما در دی همان سال با عشق خدمت به وطن، در شرایط جنگی به مشهد بازگشت و از آن زمان خدمات فراوانی در حوزه سم‌شناسی و کمک به جانبازان شیمیایی انجام داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه