سهام و سیمکارت وثیقه وام می‌شود

طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها رونمایی شد

سهام و سیمکارت وثیقه وام می‌شود

روز گذشته مراسم رونمایی از طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضائیه و مدیران بانک‌های ملی، رسالت و مهر ایران در سازمان بورس برگزار شد.


​​​​​​​ قرار است سهام و در آینده سیمکارت وثیقه وام شوند. به گزارش تجارت‌نیوز، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه ستاره و برداشتن نخستین گام برای راه‌اندازی سیستم توثیق سهام اظهار کرد: هر چند که در حال حاضر تنها سه بانک توانایی ارائه تسهیلات از طریق توثیق سهام را دارند، اما در ماه‌های آینده کل شبکه بانکی کشور از طریق این سامانه می‌توانند خدمات پرداخت تسهیلات را به مردم ارائه دهند.
وی ادامه داد: سیمکارت، طلا، خودرو و دیگر دارایی‌ها در آینده نزدیک می‌توانند با اضافه شدن به این سامانه، اعتبار شخص را برای وثیقه‌گذاری و همچنین اعتبارسنجی بالا ببرند. در این صورت به شکل واقعی از کار مردم گره‌گشایی می‌شود.
به گزارش ایسنا، محمدجعفر منتظری با تأکید بر اینکه یکی از اصول مهم در سند تحول قضایی استفاده از فناوری‌های هوشمند و به‌روز است، اظهار کرد: هر چه این امکان بیشتر فراهم شود برای مردم و دستگاه قضا بهتر است و انتظار داریم دولت و مجلس در حوزه گسترش این موضوع مساعدت کنند.
وی ادامه داد: افراد به دستگاه قضا مراجعه می‌کنند و باید یک ضمانت قابل ‌دسترس داشته باشند تا فرایند به‌ حکم نهایی منتهی شود که گاهی زمانبر است. در این میان گاهی فردی که می‌خواهد وثیقه تهیه کند با مشکل مواجه می‌شود. از طرف دیگر قاضی به دلایل قانونی نمی‌تواند حکم آزادی فرد را صادر کند؛ بنابراین ممکن است فرد بی‌گناه زندانی شود. دادستان کل کشور افزود: توثیق سهام از بازداشت افرادی که ضرورت ندارد جلوگیری می‌کند. البته باید در مورد نوسان‌های قیمت سهام، کار کارشناسی صورت بگیرد و زمانی که به نتیجه رسید اعلام می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این مراسم رئیس سازمان بورس گفت: اگر سهامدار در بازار سرمایه نیاز به پول نقد داشت راهی جز فروش سهام نبود، اما اکنون می‌توانند از آن سهام استفاده و وام دریافت کنند. سهام در وثیقه بانک قرار می‌گیرد و پس از تسویه در اختیار خود افراد قرار می‌گیرد.
مجید عشقی گفت: سامانه توثیق هوشمند دسترسی و ارتباط با دستگاه قضایی دارد که می‌تواند بسیاری از کارها را بدون کاغذبازی تسهیل کند و فرایند چند روزه در کسری از ثانیه انجام خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه