سرخ‌آبی‌ها در آستانه حذف دوباره از آسیا

خواسته‌های AFC برآورده نشده است

سرخ‌آبی‌ها در آستانه حذف دوباره از آسیا

چند روز پیش کاظم‌اولیایی، عضو پیشین کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون به مدیران استقلال و پرسپولیس هشدار داد به فکر حل مشکلات موجود برای کسب مجوز حرفه‌ای باشند چون ممکن است استقلال و پرسپولیس از مسابقات آسیایی فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا هم حذف شوند.


​​​​​​​نکته اینجاست با وجود این نگرانی بزرگ، هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات موجود در مسیر کسب صدور مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه وجود ندارد.
اما وضعیت این دو تیم در شرایط فعلی چگونه است؟ آن‌ها مقدمات اولیه کار را تا حدودی انجام داده‌اند اما همچنان مشکلات ریشه‌ای و بزرگی درزمینه کسب مجوز حرفه‌ای برای آن‌ها وجود دارد؛ نخست اینکه دو باشگاه هنوز به صورت 100درصدی واگذار نشده‌اند و تنها بخش اندکی از سهام آن‌ها از طریق فرابورس به هواداران واگذار شده است. 
دومین موضوع عدم تغییر مدیریت واحد وزارت ورزش و جوانان در سطح کلان در هر دو باشگاه است به گونه‌ای که همچنان وزارت ورزش به عنوان یک ارگان دولتی، هیئت مدیره این دو مجموعه را انتخاب می‌کند اتفاقی که با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا کاملاً در تضاد است و آن‌ها اصرار دارند وابستگی این دو باشگاه به مدیریت دولتی باید به کلی از بین برود و آن‌ها زیر نظر سهامداران خود فعالیت کنند.
ابهام دیگری که درخصوص هر دو باشگاه وجود دارد مسئله بدهی‌های این دو باشگاه و پرونده‌های انضباطی و مالی مفتوح آن‌ها در کمیته تعیین وضعیت فیفا است که با وجود وعده پرداخت آن‌ها توسط مدیران دو باشگاه با کمک گرفتن از بخشی از فروش سهام، همچنان باقی مانده و مشخص نیست کی قرار است تکلیف این پرونده روشن شود.
اما یکی از چالش‌های دیگر برای کسب مجوز حرفه‌ای مسئله تعیین‌تکلیف کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در فدراسیون فوتبال است که از سوی نهاد بالادستی به حالت تعلیق درآمده است و باید دید آیا این کمیته فعالیت خود را با اعضای جدید از سر خواهد گرفت یا اینکه محرومیت و تعلیق آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و موضوع دوباره به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارجاع خواهد شد تا آن‌ها مدارک اولیه نمایندگان ایران را برای تأیید بررسی کنند؟
وجود چنین شرایطی نشان می‌دهد استقلال و پرسپولیس همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد کار ساده‌ای برای عبور از این پیچ طاقت‌فرسا ندارند به‌ویژه اینکه حالا کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز نسبت به شرایط این دو باشگاه و اطلاعات ارسالی کاملاً بدبین شده و با حساسیتی دوچندان موضوع درخواست آن‌ها برای کسب مجوز حرفه‌ای را بررسی خواهد کرد به همین دلیل اگر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد قدرمسلم کنفدراسیون فوتبال آسیا کوتاه نخواهد آمد تا مشکل برطرف شود.
با این شرایط باید از مصطفی‌آجورلو و رضا‌ درویش این مطالبه را داشت که به صورت شفاف و صریح اعلام کنند برای حل بحران مجوز حرفه‌ای چه کاری انجام دادند تا مشخص شود امیدی برای حضور در آسیا وجود دارد یا اینکه باز حسرت حضور در آسیا برای هواداران میلیونی آن‌ها باقی خواهد ماند.

خبرنگار: سینا حسینی   

برچسب ها :
ارسال دیدگاه