ایران به دنبال تضمین منافع ملی

همزمان با تکرار مواضع یک‌ جانبه‌گرایانه مقامات آمریکا درباره آمادگی برای احیای برجام

ایران به دنبال تضمین منافع ملی

 در حالی که مقامات آمریکا از توافق روی میز سخن می‌گویند، مفتوح ماندن مذاکرات مرهون ابتکارات ایران است که بارها گفته، حصول توافق نیازمند تصمیم سیاسی مستقل واشنگتن است، نه تأثیرپذیری از تل‌آویو. 


«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ۳۱ تیر گذشته در نشست خبری بدون اشاره به یک‌جانبه گرایی آمریکایی‌ها ادعا کرده است: «ما کاملاً آماده‌ایم به پایبندی دوجانبه به برجام برگردیم. همچنان معتقدیم دیپلماسی ماندگارترین راه است». از سوی دیگر «نولاند» معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز مدعی شد: «توافق روی میز می‌تواند نفت ایران را به بازار بازگرداند اما اگر توافق را نپذیرد ما فشار را افزایش خواهیم داد». این اظهارات در حالی بیان شد که امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان هفته پیش در گفت‌وگو با وزیر خارجه قطر بار دیگر اراده جمهوری اسلامی برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را مورد اشاره قرار داد و گفت: نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم و توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم.
در همین رابطه سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس روابط بین‌الملل و برجام در بررسی اقدام آمریکایی‌ها در فرار به جلو در مسئله مذاکرات به خبرنگار قدس می‌گوید: منطقی است که ایران در چنین شرایطی به ‌جای تکیه ‌بر رویه‌های بی‌اثر قبلی خودش به‌ دنبال فشار برای گرفتن ضمانت از آمریکا برود تا متحمل خسارت‌های حاصل از تعهدات برجام نشود. آمریکا با ایران روی چند موضوع باقیمانده وارد جنگ اراده‌ها شده و سعی کردند مسیر بحث را منحرف کنند، در صورتی ‌که ما همواره می‌گوییم مشکلات اصلی بر سر تحریم‌ها و تضامین است. بهبود تجارت خارجی در چارچوب سیاست همسایگی و نگاه به شرق، بدون وابستگی به غرب قابل انجام است. این روزها آمریکا و اروپایی‌ها‌ با جنگ اوکراین موجب طلاق روسیه از غرب شدند، با افزایش تهدید کلامی نسبت به چین در چارچوب تنش‌های تایوان، هر روز چین و روسیه را بیشتر به‌ سمت ایران سوق می‌دهند، بنابراین ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌تواند از آن‌ها استفاده کند تا روند بی‌اثرسازی تحریم‌ها سرعت بیشتری بگیرد. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه