ضرورت بازنگری در شیوه استخراج از دریاچه نمک قم

ضرورت بازنگری در شیوه استخراج از دریاچه نمک قم

قم

 دریاچه نمک قم علاوه بر قابلیت‌های گردشگری، یکی از قطب‌های استخراج مواد معدنی است که به دلیل شیوه استخراج و رعایت نکردن الزامات محیط زیستی این روزها زیر سؤال است.


استاندار قم در همین زمینه با بیان اینکه دریاچه نمک قم علاوه بر استخراج مواد معدنی، ظرفیت عظیمی در بخش گردشگری دارد، می‌گوید: زیرساخت‌ها و مسیر دسترسی به این دریاچه باید سریع‌تر فراهم شود.
سید محمدتقی شاهچراغی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم و اصلی مدیریت استان بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت معادن قم است گفت: اهمیت دادن به معادن سبب افزایش درآمدها و رشد اقتصادی استان می‌شود و لازمه رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در قم استفاده از ظرفیت‌های معدنی است.
وی به درخواست تعطیلی موقت دریاچه نمک قم اشاره کرد و گفت: این دریاچه اهمیت بالایی در بُعد ملی دارد و تا یک ماه آینده وضعیت سرمایه‌گذاری در این منبع عظیم و استخراج آن مشخص خواهد شد.
استاندار قم با بیان اینکه دریاچه نمک قم علاوه بر استخراج مواد معدنی ظرفیت عظیمی در بخش گردشگری دارد، تأکید کرد: باید در کوتاه‌ترین زمان زیرساخت‌های اولیه نظیر آب و برق و همچنین مسیر دسترسی به دریاچه فراهم شود.
وی به ایجاد کارخانه آسفالت در نزدیکی حوض سلطان اشاره کرد و گفت: مدیریت استان در برداشت از منابع معدنی مخالفتی ندارد؛ ولی در این زمینه باید همه مسائل کارشناسی بررسی و رعایت شود.
شاهچراغی با بیان اینکه برخی مجوزهای اکتشاف معدنی در قم بلاتکلیف است، گفت: سازمان زمین‌شناسی و نهادهای مربوط باید تا یک ماه آینده این محدوده‌ها را تعیین تکلیف کنند.
استاندار قم اظهار کرد: با توجه به اینکه معدن سنگ لاشه موجان در ۶۰۰ متری حریم روستا قرار دارد، لازم است برای جابه‌جایی معدن اقدام شود.
وی همچنین در واکنش به توقف چهار ساله معدن مخلوط کوهی فاضل بیان کرد: چنانچه این معدن مانع حقوقی نداشته باشد باید سریع‌تر فعالیت خود را شروع کند.
صدور ۱۱ مجوز اکتشاف معدن 
در سال گذشته

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ مجوز اکتشاف معدن در قم صادر شده که مقدمات اکتشاف و استخراج ۹ معدن در مراحل پایانی قرار دارد، اظهار کرد: سازمان ملی زمین‌شناسی لازم است پهنه‌های معدنی دارای پروانه را سریع‌تر تعیین تکلیف کند.
اکبر ابدالی به سختی دسترسی به معادنی همچون نرداقی اشاره کرد و گفت : برای تسهیل دسترسی به این مراکز چند طرح در مرحله مطالعه قرار دارد.
وی انفجار در معادن را از چالش‌های مهم در استخراج مواد معدنی ذکر کرد و گفت: تغییر در شیوه و نوع مواد منفجره و همچنین طرح‌هایی برای کاهش لرزش و صدا در معادن نزدیک مراکز مسکونی در حال بررسی و اجراست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم مهم‌ترین ماده معدنی استخراج شده از دریاچه نمک را اکسید منیزیم اعلام کرد و افزود: به علت سرمایه‌گذاری نکردن، مسائل زیست محیطی و نبود دانش فنی کافی، کارخانه فراوری منیزیم در منطقه ساخته نشده است.

تأکید بر حفظ حریم تالاب‌ها
مدیر کل حفاظت محیط زیست قم نیزبا بیان اینکه صدور مجوز در محدوده ۱۲۰کیلومتری تهران با حساسیت زیست محیطی انجام می‌شود، افزود: ساخت کارخانه آسفالت در محدوده 4 کیلومتری تالاب حوض سلطان باید با حفظ حریم زیست محیطی این تالاب باشد.
سیدرضا موسوی مشکینی با بیان اینکه توقف فعالیت معدنی در محدوده دریاچه نمک به دلیل مسائل زیست محیطی نیست، گفت: تعطیل شدن اکتشاف و استخراج مواد معدنی در دریاچه نمک قم بیشتر به دلیل نبود امکانات فنی و تجهیزات بوده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست قم همچنین گفت: به دلیل وضعیت سیلاب‌های سال‌های گذشته و شرایط زیست محیطی قم ظرفیتی برای برداشت و فراوری شن و ماسه در این استان وجود ندارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه