فرصت‌سوزی هندی‌ها در بندر چابهار

فرصت‌سوزی هندی‌ها در بندر چابهار

سیستان و بلوچستان

بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران با ظرفیت حدود 8.5 میلیون تن در فاز نخست با توجه به موقعیت جغرافیایی آن ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه ترانزیت دارد.

در صورت تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی ریلی و جاده‌ای بندر چابهار، کشورهای همجوار نظیر افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و کشورهای آسیای میانه برای حمل کالاهای صادراتی و وارداتی خود، امکان استفاده بیشتر از ظرفیت این بندر منحصر به فرد را خواهند داشت.
بندر چابهار برای کشور ما نماد کامل اقتصاد مقاومتی است. نیاز کشورهای منطقه به استفاده از این بندر و درآمدزایی آن برای اقتصاد کشور در آینده، ظرفیت خوبی را در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد زد.

وضعیت توسعه بندر چابهار‌
در حال حاضر توسعه زیرساخت‌های بندر چابهار با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع دولت و سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است. فاز نخست این بندر با ظرفیت 8.5 میلیون تن در حال بهره‌برداری است و در فازهای بعدی ظرفیت این بندر تا 75 میلیون‌ تن هم خواهد رسید.
از سوی دیگر در حوزه تجهیزات، با ورود هندی‌ها از دو سال پیش، این بندر در حال تجهیز با انواع جرثقیل‌ها و تجهیزات بندری و ساحلی است.
‌مشارکت ایران، هند و افغانستان در بندر چابهار در قالب توافق اولیه رئیس ‌جمهور کشورمان، اشرف غنی و نارندرا مودی؛ نخست‌وزیر هند است که موجب شد بندر چابهار به صورت مشارکتی توسط ایران و هند اداره شود.
شرکت هندی در فاز نخست، قرارداد سرمایه‌گذاری 85 میلیون ‌دلاری در بندر چابهار دارد و پس از قرارداد موقت دو ساله، وارد قرارداد 10 ساله اپراتوری می‌شود.

تعلل در سرمایه‌گذاری 
در همین راستا «دفتر خدمات پژوهشی کنگره آمریکا» طی گزارشی اعلام کرده است: در حالی که هند برای فعالیت‌های بازسازی در افغانستان از تحریم‌های ترامپ علیه ایران «معاف» بود، در چهار سال گذشته همه کارها در بندر چابهار را متوقف کرد و فقط  در اواخر سال 2020 فعالیت ‌در این بندر را از سر گرفت.
‌با وجود معافیتی که به هند بابت بندر چابهار داده شد، اغلب تحلیلگران هندی به این نکته اشاره می‌کردند که پس از خروج رئیس جمهور سابق آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک در می 2018، ترس از «تحریم‌های ثانویه» علیه شرکت‌های هندی که درگیر تجارت با ایران هستند، همیشه باقی مانده است.
طبق گزارش «دفتر خدمات پژوهشی کنگره آمریکا» کار (هندی‌ها) در بندر چابهار فقط در ابتدای سال 2021 پس از پیروزی جو بایدن، سرعت گرفته است. دهلی نو انتظار دارد، دولت بایدن به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. از این رو میزان مبلغ اختصاص داده به بندر چابهار را از 6.9 میلیون دلار در سال گذشته به 13.5 میلیون دلار در سال‌های 2022-2021 افزایش داده و آن را دو برابر کرده است.
در حال حاضر برخی از کارشناسان در تحلیل کم‌‌کاری هند در بندر چابهار اظهار می‌کنند: هند در راستای متوقف نگه داشتن کریدور بندر چابهار وارد آن شده است تا مز‌ایای این کریدور ترانزیتی در رقابت با کریدورهای رقیب، کمتر برای صاحبان کالا نمایان شود.
 از سوی دیگر، تاکنون جز در سال‌های نخست بهره‌برداری از بندر چابهار، عمده کالاهایی که در این بندر تخلیه و بارگیری شده، کالاهای اساسی بوده و جزو تکالیف بنادر کشور محسوب می‌شد. به هیچ وجه به تلاش و ابتکار عمل اپراتور هندی یا شرکت طرف قرارداد ایرانی معطوف نبوده است. چندان که از میزان عملکرد این بندر پیداست، جز افزایش بار در جابه‌جایی کالاهای اساسی، در عملکرد اپراتور و نیز جذب بازار جدید اتفاق معناداری نیفتاده است و ترافیک جابه‌جایی کالاهای کانتینری طی ۱۵ ماهه گذشته در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته و ترافیک جدیدی در منطقه و  کشورهای همسایه جذب نشده است.
 این در حالی است که این کشور جزو گروه ۲۰ یعنی بیست اقتصاد بزرگ جهان که شامل کشورهایی قدرتمندی از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان، روسیه، چین، استرالیا و... بوده و در جذب بازارهای جدید می‌توانست در کنار معافیت‌های کاملی که آمریکا نسبت به این بندر قائل شده بود، ظرفیت متنوعی از بازارهای مختلف جهان را جذب بندر چابهار کند؛ اما از آنجایی که این اپراتور از مجموع تعهدات سرمایه‌گذاری خود تاکنون ۲۵ میلیون دلار آن هم با تأخیر و تعلل‌های زیاد، در این بندر سرمایه‌گذاری نموده حاکی از آن است که اساساً اعتقادی به این نوع سرمایه‌گذاری در بنادر ایران و توسعه بندر چابهار ندارد.

هند‌ اراده سرمایه‌گذاری ندارد
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهار می‌کند: هندی‌ها چندین سال است می‌خواهند در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کنند تا از این طریق کالاهای خود را به دنیا صادر نمایند؛ اما اراده ندارند.
حبیب الله دهمرده در مورد رایزنی مقامات هند و ایران درباره توسعه همکاری‌ها در بندر چابهار گفت: هندی‌ها چندین سال است می‌خواهند در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کنند؛ اما اراده لازم را  ندارند.
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع آن‌ها می‌توانند از طریق بندر یاد شده و مسیر اصلی میلک زابل محصولات صادراتی خود را به افغانستان ارسال کنند.
وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته موضوع را شخصاً پیگیری کرده؛ اما به نتیجه نرسیده است، ادامه داد: هر چند باید اذعان کرد در دولت جدید تحرکات خوبی انجام شده که امیدواریم هر چه زودتر نتیجه‌بخش باشد.
استاندار سابق سیستان و بلوچستان اظهار کرد: چندین سال پیش در همایش بین‌المللی که چینی‌ها برگزار کردند، اقتصاددانان مناسب‌ترین، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر حمل کالا به افغانستان و آسیای میانه را از مسیر چابهار عنوان کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه