خشکسالی در شالیزارهای گیلان قد کشید

به دلیل کاهش بارندگی‌ها

خشکسالی در شالیزارهای گیلان قد کشید

گیلان

امسال بیش از سال‌های گذشته نگرانی از تنش آبی بر شالیزارهای گیلان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده برنج کشور سایه افکنده بود.


گزارش‌های ملی و جهانی از کم آبی در یک طرف و کاهش چشمگیر نزولات جوی در خطه باران در طرف دیگر بر احتمال آسیب جدی به شالیزارهای استان و کشت برنج افزوده بود.
طبق گزارش هواشناسی گیلان فقط در خرداد ماه امسال که مهم‌ترین زمان برای آبیاری شالیزارها و جوانه‌زنی است، شاهد کاهش ۴۱ درصدی بارندگی بودیم. از طرف دیگر گزارش‌ها از کاهش حدود ۵۰ درصدی ظرفیت آبگیری سد سفیدرود به عنوان مهم‌ترین تأمین‌کننده آب شالیزارهای استان حکایت داشت که روی هم رفته سالی سخت را برای شالیزاری استان نوید می‌داد.
خشکسالی طی سال جاری موجب شده آب ذخیره شده پشت سد سفیدرود در فصل زراعی جاری در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه باشد.
اکنون سد سفیدرود تنها تأمین کننده نیاز آبی کشاورزی است که حدود ۸۰ درصد آب مورد مصرف در کشت برنج را تأمین می‌کند. در حالی که پنج پروژه بزرگ سدسازی در استان سال‌هاست چشم انتظار بهره‌برداری‌اند. بر اساس برآوردها این پنج سد، توان تنظیم سالانه ۸۱۰میلیون مترمکعب آب را دارند که به راحتی نیاز استان را در حوزه کشاورزی و حتی آشامیدنی تأمین می‌کند. فقط سد شفارود رضوانشهر به عنوان بزرگ‌ترین سد بتنی غلتکی کشور توان مدیریت ۴۵۵ میلیون مترمکعب آب در سال را دارد.
گیلان با متوسط بارش سالیانه افزون بر یک‌هزار میلیمتر پُر باران‌ترین استان کشور محسوب می‌شود؛ اما بیشتر این بارش‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که صرفه آنچنانی برای کشاورزان به ویژه برای کشت برنج و شالیکاران ندارند. حتی‌ممکن است همچون سال گذشته بارندگی‌ها زمانی اتفاق بیفتد که شالی‌ها آفتاب را برای به ثمر نشستن طلب می‌کنند و تداوم آن موجب افت کیفیت و کاهش به بار نشستن خوشه‌های برنج نیز می‌شود.

رویارویی 60 هزار هکتار شالیزار با کم آبی 
 استاندار گیلان با اشاره به کاهش ۴۲درصدی بارندگی در استان گفت: ۶۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری با کم‌آبی روبه‌رو است.
اسدالله عباسی تصریح کرد: کاهش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمکعب بود، کاهش محسوس بارش در سال جاری به میانگین ۴۲ درصد که در20 سال اخیر بی‌سابقه بوده و ذخیره ناکافی برف در مناطق کوهستانی برای افزایش ذخایر آبی، تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی در گیلان را به ضرورتی غیر قابل انکار تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه کشاورزان برنج‌کار رنج‌های بسیاری را متحمل می‌شوند، یادآور شد: اسفند ماه سال گذشته با توجه به پیش‌بینی‌های اعلام شده توسط کارشناسان حوزه کشاورزی و آب در تهران و گیلان، توصیه بر آن شد که حدود ۶۰هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان به دلیل کمبود آب، کشت نشود و با بیمه کشاورزی خسارت وارده جبران شود که برای بنده به عنوان استانداری بومی غیر قابل پذیرش بود.
استاندار گیلان به اعلام مخالفت خود برای کشت نکردن در بخشی از مزارع کشاورزی استان اشاره و اظهار کرد: آبرو و حیثیت هر یک از برنج‌کاران که با هزاران امید و آرزو با توکل به خدا سال زراعی را شروع می‌کند، زمین کشاورزی اوست که باید در هر شرایطی مورد حمایت قرار گیرد.
عباسی بیان کرد: تاکنون همه ظرفیت‌های موجود در گیلان برای مدیریت صحیح آب کشاورزی به کار گرفته شده و این تلاش‌ها تا پایان فصل زراعی امسال تداوم دارد.
وی با تأکید بر اینکه فرمانداران به عنوان رؤسای قرارگاه‌های جهادی آب در شهرستان‌ها پای‌کار هستند، گفت: همکاری برنج‌کاران در اجرای درست زمان‌بندی عملیات فصل زراعی نیز در کاهش آسیب‌های کشاورزی مؤثر است.
وی ادامه داد: در برخی مناطق گیلان به دلیل کشت نشدن در سالیان قبل و تغییر کاربری به برنج‌کاری به منظور تولید برنج با توجه به افزایش قیمت این محصول، بهره نگرفتن از امکانات و تجهیزات آبیاری و نظیر آن، مزارع مذکور را آسیب‌هایی تهدید می‌کرد که دستور دادم تا با تانکر هم که شده به آن مناطق آبرسانی شود.

تخصیص اعتبار برای مقابله با تنش آبی 
مدیر کل مدیریت بحران گیلان نیز از تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی سازمان مدیریت بحران برای مقابله با تنش آبی احتمالی در استان خبر داد و گفت: تنش آبی، بیشتر مناطقی را تهدید می کند که کشاورزی آن به صورت سنتی آبخور است.
امیر مرادی با اشاره به اطلاعات احصا شده از آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و هواشناسی، از وضعیت نامناسب منابع آبی استان و کمبود بارش ها خبر داد و بیان کرد: متأسفانه پدیده تغییر اقلیم در حال رخ دادن است و با افزایش دما حتی در فصول سرد سال مواجه هستیم.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: متأسفانه افزایش دما در بهمن ماه و وزش بادهای گرم موجب آب شدن سریع برف‌های ذخیره در ارتفاعات شد.
مرادی با اشاره به راه اندازی نشدن سدهای داخل استان برای ذخیره و جمع آوری آب های جاری در پایین دست، خاطرنشان کرد: زمستان سال گذشته ظرفیت سد سفیدرود تکمیل شد؛ اما بخشی از اراضی کشاورزی استان آبخور سد سفیدرود نیستند.
وی با اشاره به احتمال کاهش بارش ها و ایجاد تنش آبی در تیر و مرداد سال جاری تصریح کرد: این تنش آبی بیشتر مناطقی را تهدید می کند که کشاورزی آن به صورت سنتی آبخور است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه